Hamnet - Maggie O'Farrell RECENSIE

Recensie: Hamnet - Maggie O'Farrell

De tweeling Judith en Hamnet krijgen te maken met een van de verschrikkelijkste ziekte/plaag uit de geschiedenis. De pest verspreidde zich over het land en bereikt het gezin van William Shakespeare. Wanneer een van de tweeling niet lijkt te overleven sterft juist de ander. Agnes, de moeder van de twee moet leven met het verdriet, haar gave en haar man die altijd weg is vanwege zijn werk.

Het gezin en vooral de zoon van de wereldberoemde William Shakespeare krijgen een stem in Hamnet. Maggie O'Farrell waagt een prachtige poging aan 'zo is het misschien gegaan'. Ze beschrijft alle personages op een zeer levendige manier. Je merkt dat alle karaktereigenschappen doordacht zijn en ze schetst een gedetailleerd beeld van wie wat ervaart.

Al als zestienjarige raakte Maggie O'Farrell gefascineerd door Shakespeare en zijn zoontje Hamnet waar Shakespeare's grootste werk, de tragedie Hamlet naar vernoemd is. Het jongetje werd zelden beschreven in de vele biografieën van de toneelschrijver. En Maggie stelde zich voor dat deze verwijzing niet voor niets gemaakt is en daarom dook ze zijn verdere leven in. Ook kwam ze erachter dat er wisselende berichten zijn over de vrouw van Shakespeare, Anna of Agnes zoals Maggie haar noemt. Haar fascinatie en research maken dat Hamnet een prachtige must read is geworden.

Haar schrijfstijl voelde voor mij aan alsof ik in een drone meevloog met de personages, van plek naar plek. Dan weer kijkend op iemands rug, dan van bovenaf op de stad, in bed met de troostende tweeling. Erg bijzonder om te ervaren dat je op een bepaalde manier meebeweegt met de personages. Misschien is dit wel hoe Agnes haar gave ervaart. Een vooruitziende blik, een aanwezigheid in het leven van de mensen die ze tegenkomt. Hun leven net even anders zien vanuit een ander perspectief en hierdoor weten wat er komen gaat.

Doordat Hamnet uitkwam in tijden van de Corona crisis heeft Maggie O'Farrell veel interviews en boekbesprekingen online staan. Deze zijn erg interessant om ook eens te bekijken wanneer het boek je bevallen is. Hamnet is absoluut vier hartjes waard.

Recensie: Hamnet - Maggie O'Farrell

Hamnet

1  2  3  4  5

Op een zomerdag in 1596 gaat Judith, een jong meisje uit Stratford-upon-Avon met een flinke griep in bed liggen. Haar tweelingbroer Hamnet zoekt overal vergeefs om hulp. Hun moeder, Agnes, is ver buiten het dorp met haar geneeskrachtige planten in de weer. Hun vader werkt in Londen als toneelschrijver. Beide ouders hebben nog geen idee dat een van hun kinderen de week niet zal overleven.

Hamnet is een aangrijpende pageturner geïnspireerd op de zoon van William Shakespeare. Het is het verhaal van een zoon van een handschoenmaker die in navolging van de liefde zijn vaders regels aan zijn laars lapt, het verhaal van de vrouw voor wie hij valt, en hun familie. Een verhaal over moed, verdriet en liefde, over de unieke band tussen tweelingen, en over een vlo die in Alexandrië op een schip richting Europa terechtkomt. Maar bovenal het onvergetelijke verhaal van een jongen wiens naam werd gegeven aan een van de meest gevierde stukken ooit geschreven.

• Slag of stoot - Meghan Quinn