De school voor afgeschreven kinderen - Joanna Goodman RECENSIE

Recensie: De school voor afgeschreven kinderen - Joanna Goodman

In De school voor afgeschreven kinderen maken we kennis met Kersti. Twintig jaar geleden heeft haar beste vriendin Cressida een zwaar ongeluk op school. Het populaire meisje valt (of springt?) van een balkon en raakt zwaargewond. De prestigieuze kostschool stopt de affaire echter in de doofpot want schandalen kosten geld... Bijna twintig jaar later wordt Kristi uitgenodigd als gastspreker op een reünie van de school. Kristi grijpt deze gebeurtenis aan om eindelijk de waarheid over Cressida's val te achterhalen.

Joanna Goodman heeft met De school voor afgeschreven kinderen een aangenaam boek geschreven. Haar beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat je je als lezer een prima voorstelling kan maken van de omstandigheden waarin de gebeurtenissen zich afspelen. De kostschool voor kinderen van rijke en prominente ouders, de besneeuwde bergen, de badkamer met tieners die dromerig hun sigarettenrook in kringetjes uitblazen...

De roman snijdt verschillende thema's aan. Het start met de kinderwens van Kersti en haar man, gecombineerd met de problemen die gepaard gaan met onvruchtbaarheid. Daarnaast zijn ook de thema's vriendschap en liefde zijn aanwezig. Tenslotte is er in De school voor afgeschreven kinderen nog een rol weggelegd voor het thema kindermisbruik. Door de combinatie van deze grote thema's kent het boek weinig diepgang. Zo volg je wel het bezoek van Kersti aan haar arts maar wanneer ze dan plots een oplossing heeft bedacht voor haar kinderwens wordt dit zo vlot gebracht dat het ongeloofwaardig wordt. Dit gebeurt ook bij de passages over het kindermisbruik. Het onderwerp komt pas laat in het verhaal naar voor en dan wordt er erg snel overgegaan. Dit maakt het boek minder realistisch.

Desondanks is De school voor afgeschreven kinderen een meeslepend verhaal, ideaal om enkele avonden op rij te ontsnappen. Joanna Goodman intrigeert en laat je mee gissen naar wat er werkelijk gebeurd is op de avond van het gruwelijke ongeval. Daarnaast schept ze een waarheidsgetrouw beeld van vriendschappen tussen tienermeisjes en de moeilijkheden die daarmee hand in hand gaan. Hartsvriendinnen die op dezelfde jongen verliefd worden, meisjes die in de knoop zitten met zichzelf, jonge leerlingen die verliefd worden op hun docent... Allemaal zaken waarmee tieners in het echte leven ook mee geconfronteerd worden. Dat alles tegen de achtergrond van een kostschool in de besneeuwde bergen van Zwitserland blijkt een goed recept!

De school voor afgeschreven kinderen

1  2  3  4  5

Bijna 20 jaar geleden verongelukte Kersti's beste vriendin. Maar is zij gesprongen, gevallen of geduwd? De school stopte het in de doofpot, maar nu is Kersti vastbesloten de waarheid te achterhalen.

Dankzij een studiebeurs kan Kersti naar een prestigieuze kostschool waar de rich and famous hun kinderen heen sturen omdat ze hun ouders in de weg lopen. Daar raakt Kersti bevriend met de populaire Cressida. Als Cressida van een balkon valt – springt? geduwd wordt? – stopt de school de affaire in de doofpot. Schandalen kosten immers geld, en de ouders van deze scholieren willen niet lastiggevallen worden.

Twintig jaar later organiseert de school een reünie en nodigt bestsellerauteur Kersti uit als gastspreker. Kersti grijpt deze kans aan om de waarheid over Cressida's val te achterhalen. Waarom was Cressida zo geobsedeerd door de geruchten en verhalen over een geheim genootschap op deze school? Waarom kan Kersti dit niet loslaten? En hoeveel is ze bereid op het spel te zetten in haar zoektocht naar antwoorden?