Terug naar het strandhuis - Mary Alice Monroe RECENSIE

Recensie: Terug naar het strandhuis - Mary Alice Monroe

In Terug naar het strandhuis leren we Caretta kennen, ze is een onafhankelijk carrièrevrouw die zich volledig op haar werk stort. Ze is al jaren vervreemd van haar familie, nadat ze op jonge leeftijd al uit huis is gegaan. Net op het moment dat ze de controle over haar leven verliest, ontvangt ze een brief van haar moeder die vraagt of ze thuis wil komen. Ze besluit de uitnodiging te accepteren en vertrekt naar het strandhuis van haar moeder. Als ze eenmaal in het strandhuis is, begint ze langzaam te ontspannen en beseft ze hoeveel ze eigenlijk gemist heeft. Liefde, vriendschap maar bovenal haar familie. Ze begint weer een band op te bouwen met haar moeder en leert haar moeders passie voor de schildpadden op het eiland beter te begrijpen. Maar kan Caretta de wrok die ze koestert loslaten?

Terug naar het strandhuis is een prachtig verhaal over tweede kansen, familie en het loslaten van het verleden. Het is echt een boek met een lach en een traan dat heerlijk is om te lezen op het strand. Je komt echt helemaal tot rust. Monroe behandeld zware onderwerpen in Terug naar het strandhuis o.a. gewelddadige relaties in allerlei vormen. Maar het is zeker geen moeilijk boek om te lezen, Monroe heeft een ontspannende schrijfstijl waar ze de onderliggende boodschap doorheen laat schemeren dus het voelt nooit zwaar. Maar het boek blijft zeker nog wel even in je hoofd hangen als je hem uit hebt. Het verhaal is wel wat voorspelbaar, maar in dit boek stoorde dat niet. Wat waarschijnlijk te maken heeft met de schrijfstijl van Monroe. Ze weet Terug naar het strandhuis echt het strandgevoel mee te geven. Ze laat de setting van het verhaal tot leven komen en je waant je dan ook even zelf op het strand. De personages waren realistisch, maar miste uitstraling. Daardoor is Terug naar het strandhuis ook een boek waarbij je geen probleem zal hebben om het neer te leggen.

In dit boek speelt de karetschildpadden ook een belangrijke rol en elke hoofdstuk begint met een klein stukje informatie over de schildpad. Wat erg interessant was om over te lezen. Monroe weet al deze verhaallijnen moeiteloos met elkaar te verbinden.

Kortom, Terug naar het strandhuis is een boek waar je werkelijk van ontspant, zo sterk is de sfeer die het boek uitstraalt. Het is een aangrijpend verhaal en de manier waarop Monroe de details omschrijft zorgen er echt even voor dat je mee genomen wordt op reis en je al je zorgen vergeet.

Terug naar het strandhuis

1  2  3  4  5

De veertigjarige Caretta heeft al jaren geen contact meer met haar familie die in het zuiden van het land woont. Op een dag ontvangt ze een brief van haar moeder waarin zij haar dochter vraagt naar huis te komen. Omdat Caretta de controle over haar eigen leven aan het kwijtraken is, besluit ze terug te gaan naar het strandhuis op het mooie Carolina Lowcountry, waar zij opgroeide.
    Al snel krijgt het eilandritme vat op haar: ze kan zich voor het eerst in lange tijd weer ontspannen en ziet dat het leven weer zin heeft. Het strand, de zee, haar thuis… Caretta gaat zich ontfermen over bedreigde schildpadden en haalt oude banden aan met mensen die zij dacht verloren te hebben. Haar belangrijkste levensles leert zij door het hernieuwde contact met haar moeder. Het is een les waarbij liefde zeker ook zijn offers zal vragen.