Hardlopen met Sherman - Christopher Mcdougall RECENSIE

Recensie: Hardlopen met Sherman - Christopher Mcdougall

Nadat Christopher Mcdougall de ezel Sherman adopteerde, kwam hij er al snel achter dat Sherman door de vorige eigenaar zo ernstig verwaarloosd was dat het maar de vraag was of Sherman het wel zou overleven. Om Sherman een doel te geven en zowel mentaal als fysiek te laten herstellen, wil Christopher samen met Sherman meedoen aan een burro-race; een hardloopwedstrijd gelopen door mensen en ezels. Hardlopen met Sherman vertelt de prachtige en moeilijke reis naar de burro-race.

Christopher Mcdougall is een Amerikaanse auteur en journalist en het meest bekend van zijn boek Born to run. In zijn nieuwste non-fictieverhaal Hardlopen met Sherman beschrijft hij op autobiografische wijze de herstelprocedure van Sherman en het ontstaan van een hechte vriendschap met Sherman. Het boek vertelt niet alleen dit prachtige verhaal, maar er zijn ook prachtige foto’s bijgevoegd. Hierdoor kan de lezer zich goed inbeelden in het verhaal en een voorstelling maken van de verschillende personages en ezels.

Naast de strijd die Christopher Mcdougall voert om Sherman te laten genezen, krijgt de lezer ook een uniek kijkje in het leven op het platteland in Amerika en het leven van de Amish. Christopher Mcdougall weet de levenswijze zo beeldend te omschrijven dat het voor de lezer voelt alsof ze zelf midden in het verhaal staat. Tegelijkertijd weet hij helder te omschrijven hoe het leven op het platteland is en hoe de wereld van de Amish eruit ziet, zonder dat hij zelf Amish is. Dit zorgt ervoor dat de lezer echt een nieuwe wereld ontdekt en leert kennen. Hardlopen met Sherman is dan ook niet alleen een mooi verhaal om te lezen, maar ook interessant en leerzaam.

Hardlopen met Sherman is met veel vaart en humor geschreven. Christopher Mcdougall weet Sherman op zo een unieke manier te schrijven waardoor het bijna lijkt alsof Sherman meer een mens is dan een ezel. De verschillende eigenschappen van een ezel worden prachtig omschreven en laten goed zien voor welke uitdagingen Christopher Mcdougall komt te staan. De manier waarop wordt omschreven op welke wijze deze uitdagingen elke keer het hoofd geboden wordt, maakt het verhaal erg inspirerend en zorgt er zelfs voor dat de lezer bijna zelf wil gaan hardlopen.

Een inspirerend en interessant verhaal over moed, doorzettingsvermogen en hoop met een uniek kijkje in het leven van het Amerikaanse plattelandsleven en het leven van de Amish.

Hardlopen met Sherman

1  2  3  4  5

Toen Christopher McDougall een ezel adopteerde, dacht hij dat het dier in een veld zou staan, er schattig uit zou zien en wortels zou eten. Maar Sherman was doordat hij werd verwaarloosd in zo'n slechte staat dat hij amper kon bewegen. Hij was bovendien slechtgehumeurd en obstinaat. Om niet alleen fysiek, maar ook mentaal te genezen, geeft Chris hen op voor een Burro Race, een uniek soort race waarin mensen en ezels samen over bergen en door beken rennen. Wat Sherman er aan vertrouwen en zingeving mee wint, is iets wat ieder mens goed doet: meer natuur, meer buitenlucht en meer beweging.

• Slag of stoot - Meghan Quinn