De Experimenten - Marion Pauw RECENSIE

Recensie: De Experimenten - Marion Pauw

Charlene, liever Charlie genoemd is zelf grootmoeder van twee, zit in de auto met enorme tegenzin op weg naar haar stiefmoeder Alma voor een weekend. Alma, negentig plus en niet meer in staat voor zichzelf te zorgen ligt aan bed gekluisterd in het huis waar Charlene opgegroeid is en waar haar haat jegens Alma is ontstaan. In dat ene weekend wil Alma dat Charlene leert wat Alma heeft meegemaakt. Alma heeft namelijk de verschrikkelijke medische experimenten in Auschwitz overleeft.

De Experimenten door Marion Pauw gaat over leed, generaties, vergeving en conflicten bij de lurven pakken en niet weglopen voor alle emoties die er mogen zijn. Emoties van ieder lid in elke familie met een geschiedenis.

Een van de meest aangrijpende boeken over de kampen ooit is 'is dit een mens' door Primo Levi, die zelf in die kampen heeft gezeten. Marion Pauw komt met haar beeldende beschrijving en de beschreven situaties zeker in de buurt van Levi. Wat een mens, in dit geval Alma, allemaal heeft gedaan om te overleven in een kamp als Auschwitz kunnen wij lezers ons niet voorstellen. We kunnen enkel een inkijk krijgen door middel van het fantastische schrijfwerk van schrijvers die dit onderwerp aandurven.

Het is een verhaal over wat een mens meemaakt en hoe dit de persoon verandert. Hoe uit deze persoon dit leed later in het leven. En het dilemma of wij slechte dingen eerder accepteren wanneer we de reden die erachter zit weten? Of blijft een actie slecht of het gedrag onvergeeflijk ondanks het leed waarin het zijn oorsprong heeft. Wanneer ik meeleef met de personages neig ik naar vergeving maar wanneer ik eerlijk kijk naar mijn eigen leven vergeef ik niet zo snel de acties van mensen ondanks hun 'verleden'.

De hoofdstukken in De Experimenten zijn opgedeeld in het heden van Alma en Charlene die een weekend op moet komen passen en vol haat jegens Alma zit. Het verleden van Charlene die een steeds naarder wordende Alma meemaakt als kind en het verleden van Alma en de tijd die zij in Auschwitz heeft meegemaakt. Deze hoofdstukken zijn kort en wisselen elkaar op een prettig tempo af waardoor je het perspectief van Alma maar ook het perspectief van Charlene te lezen krijgt en daardoor een sterk begrip ontwikkeld voor de relatie zoals die in het heden is. De ontwikkeling die je hierdoor met de personages meemaakt is sterk, bijzonder en erg emotioneel.

De Experimenten is sinds een lange tijd binnen dit genre een welkome topper. Een verhaal dat vraagt om bezinking en bezinning. En daarom de vier hartjes meer dan waard.

Recensie: De Experimenten - Marion Pauw

De experimenten

1  2  3  4  5

Vijftig jaar lang hebben ze elkaar niet gezien of gesproken. Maar nu is Alma ziek en dit weekend is er niemand anders om voor haar te zorgen dan haar stiefdochter Charlie. Zodra ze terug is in het huis van haar jeugd weet Charlie weer waarom ze het al die jaren geleden voorgoed heeft verlaten. Maar dan begint Alma te vertellen: over hoeveel mensen er in een kolenwagon passen; de eeuwige honger; over de experimenten in Blok 10 van Auschwitz. Kan een gruwelijke getuigenis een levenslange verwijdering overbruggen?

• Slag of stoot - Meghan Quinn