De kleur van Colorado - Rebecca Yarros RECENSIE

Recensie: De kleur van Colorado - Rebecca Yarros

Na zes jaar is de veelbesproken Cam terug in zijn geboortestad, Alba. Tien jaar geleden is hij vertrokken om in dienst te gaan, waarbij hij zes jaar geleden enkel thuis is gekomen vanwege de begrafenis van zijn jongere broertje. Deze keer komt hij voorgoed terug omdat zijn vader, wie aan vroege alzheimer leidt, zijn hulp nodig heeft gevraagd. Echter, wanneer Cam in Alba komt, weet zijn vader niet meer dat hij Cam gevraagd heeft om hulp. Zijn vader gelooft alleen nog dat Cam de reden is van al het kwaads in zijn leven. Het is moeilijk voor Cam om terug te zijn, zeker wanneer hij opnieuw valt voor Willow, de vriendin van zijn dode broertje...

In De kleur van Colorado van Rebecca Yarros volgen we Cam, wie na zes jaar terugkeert naar Alba. Hij is daar zes jaar geleden op een zeer onprettige manier vertrokken. Heel Alba gaf hem namelijk de schuld van de dood van zijn jongere broertje, zelfs Cam's bloedeigen vader. En op de dag dat hij zes jaar geleden vertrok, gooide hij zijn oudere broer, Xander, door een ruit. Wanneer Cam dus in Alba arriveert, waar de eerste bladzijde van De kleur van Colorado direct begint, wordt hij niet met open armen ontvangen. Alba is een klein dorpje van nog niet eens 650 inwoners, wat betekent dat iedereen elkaar kent. Er wordt volop geroddeld en Cam wordt afgeschilderd als een crimineel, een onrustzoeker, een brandstichter, noem maar op. Dit gelooft vrijwel iedereen, behalve Willow.

Willow is altijd al het buurmeisje van Cam en zijn familie geweest. Toen Willow op haar zeventiende verkering krijg met Sully, twee jaar voor zijn overleiden, brak Cam's hart. Hij was altijd al verliefd op haar geweest, zonder dat iemand dat wist. In dit verhaal volgen we naast Cam dus ook de vijfentwintigjarige Willow. Als lezer krijg je ook veel over haar en haar achtergrond te weten, omdat het boek tevens is geschreven vanuit het perspectief van Willow. Een erg groot pluspunt aan De kleur van Colorado is dat het leek alsof de nadruk in dit romantische verhaal lag op het mannelijk hoofdpersonage in plaats van het vrouwelijke. Willow en Cam zijn beiden prachtige personen, waarbij Rebecca Yarros de ontwikkeling van hun liefde perfect heeft beschreven. Wanneer je wellicht in de beschrijving leest dat het mannelijk hoofdpersonage verliefd is op het meisje van zijn dode broertje, ga je er in eerste instantie van uit dat dit echt niet kan. Echter, Rebecca Yarros heeft Cam en Willow langzaam maar sterk naar elkaar toe laten groeien, waardoor hun liefde zeer realistisch tot stand is gekomen.

In dit verhaal komt niet alleen de romantiek tussen Cam en Willow aan bod, maar ook de relatie tussen Cam en de inwoners van Alba, tussen Cam en zijn vader, tussen Cam en zijn oudere broer Xander, de vroege alzheimer van zijn vader... Dit klinkt wellicht erg veel, maar het is Rebecca Yarros gelukt om al deze heftige onderwerpen te verwerken in een prachtig boek. De kleur van Colorado is veelzijdig, en wie denkt dat het alleen maar een liefdesverhaal is heeft het mis. Dit boek is veel meer dan dat. Dit boek gaat over het maken van keuzes. Dat één verkeerde keuze fataal kan zijn. Dat één verkeerde keuze de rest van je leven kan veranderen. Zeker het laatste gedeelte van het boek kent een aantal zeer heftige plottwists, die je als lezer echt niet had zien aankomen. Dit maakt het verhaal nog interessanter dan het al is, en het zorgt er tevens voor dat je nog meer van de hoofdpersonages gaat houden.

De kleur van Colorado is een diepgaand boek en geen luchtig verhaal. Het is een verhaal dat na het lezen van de laatste bladzijde, nog lang door je hoofd zal spoken.

De kleur van Colorado

1  2  3  4  5

'De kleur van Colorado' van Rebecca Yarros is een uniek verhaal over verlies en rouw, over leegte en liefde.

Camden Daniels, de hoofdpersoon in 'De kleur van Colorado' van Rebecca Yarros, zou zijn verleden het liefst achter zich laten. Zes jaar geleden keerde hij terug van het slagveld zonder zijn jongere broer. Niemand in zijn thuisstad Alba in de Amerikaanse staat Colorado kon hem dat vergeven, vooral zijn vader niet. Dus vertrok Camden – voorgoed. Of dat dacht hij tenminste. Want als zijn vader begint te dementeren, heeft hij geen keus. Hij gaat terug naar huis. Terug naar het verraad, terug naar de pijn én terug naar Willow, de vrouw die hij nooit heeft kunnen vergeten. 'De kleur van Colorado' is een aangrijpend verhaal over oorlog, alzheimer, maar boven alles liefde. Rebecca Yarros schreef eerder de succesvolle Flight & Glory- en Renegades-series, en de standalone 'De laatste brief'.