Oude botten - Preston & Child RECENSIE

Recensie: Oude botten - Preston & Child

Douglas Preston en Lincoln Child hebben hun sporen als thrillerschrijvers al lang verdiend. Hun serie rond FBI-special agent Pendergast is één van de meest gelezen en gesmaakte thrillerreeksen ter wereld. En hoewel ze nog lang niet toe zijn aan het laatste deel rond hun top-personage, besloot het schrijversduo toch een nieuwe reeks te starten. Ditmaal draait alles rond twee sterke vrouwen: archeologe Nora Kelly en beginnend FBI-agente Corrie Swanson. Beide personages kregen al een bijrol in een van de Pendergast-thrillers.

Oude Botten straalt van bij het begin een wat lugubere sfeer uit. Kerkhoven en opgravingen lijken een hoofdrol te spelen. Als archeologe Nora Kelly plots de kans krijgt om het 'verloren kamp' van de befaamde Donner Party op te graven, gaat ze daar gretig op in. Kannibalisme en een mogelijke schat van 10 miljoen dollar staan immers goed op het palmares van haar instituut. Alles wordt klaargemaakt om een van de grootste expedities van de Amerikaanse geschiedenis op te zetten. Aan de andere kant van het land krijgt junior FBI-agent Corrie Swanson haar eerste opdracht: een onderzoek naar grafschennis en moord. Wanneer ze een patroon ontdekt, wordt ze aanvankelijk niet geloofd door haar mentor. Toch zet ze door en al gauw ziet ze een verband met de opgraving van de Nora Kelly. Alles komt in een stroomversnelling terecht als de opgraving effectief begint: een geïsoleerde plek, een beperkte crew en dan begint het mis te gaan. Wat volgt is een spannende thriller met een klein beetje Agatha Christie-allures, een paar onverwachte wendingen en een bloedstollend slot.

Aangezien Oude Botten het eerste deel is van een nieuwe reeks besteden Preston & Child heel wat aandacht aan de karaktertekening van de twee vrouwen en hun werkomgeving. De twee vrouwen worden heel geloofwaardig gepresenteerd. Er wordt voldoende aandacht besteed aan hun achtergrond, privéleven, waarden en normen. De lezer kan dit misschien wat storend vinden en niet helemaal passend in het thrillerverhaal, toch is deze info nodig om een volledig beeld te schetsen indien men een reeks wil opzetten rond deze personages. Bovendien maakt het hen niet alleen sympathieker, maar ook realistischer en is het inlevingsvermogen veel groter. De spanning blijft evenwel niet achterwege. Van bij het begin wordt de lezer getriggerd door een aantal aparte en lugubere gebeurtenissen, waardoor hij zeker wil verder lezen. Een klein dipje is er aan het begin van de archeologische opgraving bij het zoeken naar de juiste plaats... Hier mocht iets minder tijd worden aan besteed, maar eens de echte opgraving begonnen, komt het werk in een stroomversnelling terecht en volgen de spannend scenes in razend tempo elkaar op. Preston & Child zijn erin geslaagd om het eerste deel van een nieuwe reeks te starten zonder al te veel te moeten inboeten aan spanning. De mix van nodige info rond de karakters voor de volgende boeken en de aandacht en spanning voor het verhaal zelf zijn perfect gedoseerd. Wat het bovendien nog extra aanlokkelijk maakt, is dat de idee van het verhaal rond de Donner Party ook historische gronden heeft.

Recensie: Oude botten - Preston & Child

De kleur van Colorado

1  2  3  4  5

'De kleur van Colorado' van Rebecca Yarros is een uniek verhaal over verlies en rouw, over leegte en liefde.

Camden Daniels, de hoofdpersoon in 'De kleur van Colorado' van Rebecca Yarros, zou zijn verleden het liefst achter zich laten. Zes jaar geleden keerde hij terug van het slagveld zonder zijn jongere broer. Niemand in zijn thuisstad Alba in de Amerikaanse staat Colorado kon hem dat vergeven, vooral zijn vader niet. Dus vertrok Camden – voorgoed. Of dat dacht hij tenminste. Want als zijn vader begint te dementeren, heeft hij geen keus. Hij gaat terug naar huis. Terug naar het verraad, terug naar de pijn én terug naar Willow, de vrouw die hij nooit heeft kunnen vergeten. 'De kleur van Colorado' is een aangrijpend verhaal over oorlog, alzheimer, maar boven alles liefde. Rebecca Yarros schreef eerder de succesvolle Flight & Glory- en Renegades-series, en de standalone 'De laatste brief'.