Midnight Sun - Stephenie Meyer  RECENSIE

Recensie: Midnight Sun - Stephenie Meyer

Stephenie Meyers Midnight Sun is het langverwachte boek dat een toevoeging is aan de beroemde Twilight reeks.

Het is alweer vijftien jaar geleden dat Stephenie Meyer met haar boek Twilight kwam als begin van de iconische Twilight reeks en daarmee de wereld liet meeleven met een verhaal over een onsterfelijke liefde.

Isabella Swan verhuist naar het natte plaatsje Forks, bij Seattle, om bij haar vader Sherrif Swan te gaan wonen. Op school leert ze de familie Cullen kennen, waarvan met name de jongste zoon Edward erg opvalt. Tussen Bella en Edward ontwikkelt zich een speciale, sterke aantrekkingskracht. Ondanks het feit dat Edward in eerste instantie duidelijk niet blij is hiermee. Gaandeweg ontdekt Bella dat Edward een eeuwenoude vampier is. Voor haar absoluut geen probleem, maar voor Edward duidelijk wel. Het wordt een epische geschiedenis met mensen, vampieren, weerwolven en speciale krachten. Tegenslagen en obstakels die overwonnen moeten worden. Toch kruipt de liefde waar het niet gaan kan en Edward en Bella creëeren met recht een onsterfelijke eeuwige liefdesrelatie.

Miljoenen mensen over heel de wereld lazen de boeken en keken naar de films met Kristin Stewart en Robert Pattinson in de hoofdrollen als Bella en vampier Edward. Je had hele kampen onder de fans: men was team Edward of team Jacob. De boeken zijn allemaal geschreven vanuit de optiek van Bella, met af-en-toe een zijsprongetje vanuit de optiek van weerwolf Jacob en een klein stukje vanuit de optiek van Edward.

Dit nieuwe boek Midnight Sun is geheel geschreven vanuit het oogpunt van Edward. In principe is het precies hetzelfde verhaal als van het eerste boek Twilight uit de reeks, vanaf het moment dat Edward de school binnenstapt, op Bella's eerste dag op deze nieuwe school. Edward heeft als gave dat hij iedereens gedachten kan lezen, of horen zoals hij dat noemt. Hierdoor weet hij al gelijk dat er onder de leerlingen een soort opwinding rondgaat over dat nieuwe meisje. Hij wordt echter geïntrigeerd als blijkt dat hij de gedachten van het nieuwe meisje niet kan horen. Bovendien kan hij zich bijna niet bedwingen als hij haar voor het eerst ruikt. Bloeddorst, letterlijk en figuurlijk, dringt zich aan hem op. Waarom reageert hij zo op haar?

Midnight Sun is zondermeer een prachtig uitgevoerd boek, maar als ik eerlijk ben voegt Midnight Sun voor mij eigenlijk helemaal niets toe aan de fantastische Twilight reeks. Voor mij persoonlijk doet het er zelfs toch een beetje afbreuk aan. Dit gezegd hebbende moet ik het dan gelijk wel nuanceren en uitleggen.

Stephenie Meyer is een fantastische schrijfster, vooral waar het de karakterontwikkeling van haar personages betreft. De verhaallijnen zijn zondermeer goed, maar wat er in al haar boeken uitspringt is de beschrijving van de gevoelens van de personages en hun relaties tot elkaar. Volwassen worden en je weg vinden in het leven is moeilijk. Liefde is niet simpel en onderlinge relaties kunnen heel compelx zijn. Stephenie Meyer zette het allemaal prachtig op papier. Als lezer werd je helemaal meegenomen in deze gevoelens en ontwikkelingen. De situatie van: sterfelijk meisje wordt verliefd op vampier en krijgt een onverbrekelijke vriendschap met een weerwolf, maakt het tot een sterke achtergrond voor de ontwikkeling van de personages.  Persoonlijk vond ik de beschrijvingen van Stephenie Meyer meer dan voldoende om een heel duidelijk beeld van dit alles te krijgen. De onzekerheid van Edward en zijn terughoudendheid vond ik juist wel wat spanning toevoegen. Zijn worsteling vanwege zijn normen en waarden, kregen we allemaal echt wel mee. Het was voor mij juist het onuitgesproken verlangen en de 'hartepijn', die Meyer subtiel door bijna iedere regel heen heeft geweven  die een grote plus vormden. Dat maakte voor mij de serie zo goed. Soms moet je de dingen gewoon aan gevoel overlaten en niet expliciet uitschrijven. Dat expliciet uitschrijven heeft Stephenie Meyer met Midnight Sun nu wel gedaan. Edward Cullen is niet langer meer die mysterieuze gekwelde vampier en dat doet voor mij toch afbreuk aan die mythe van Edward. Team Jacob zal blij zijn.....

Het verhaal is ook precies hetzelfde als Twilight, bijna woordelijk zelfs waar het de ontmoetingen en dialogen tussen Bella en Edward betreft. Hier en daar zijn er nieuwe toevoegingen, voornamelijk waar het het horen van gedachten door Edward betreft of in situaties waar Bella niet aanwezig is. Dat is wel leuk. Maar je komt niet voor verrassingen te staan en stiekem vraag je je af waarom Stephenie Meyer Midnight Sun eigenlijk geschreven heeft.

Zelf zegt ze hierover, dat ze zich vereenzelfigde met Edwards gevoelens. Haar onzekerheden over het verhaal, haar morele waarden waar het een vampier die ooit vele mensen gedood heeft en een naïef meisje betrof. Een jong meisje dat koos voor een leven als on-dode in plaats van een normaal leven. Al die 'struggles' heeft ze van zich af geschreven in Midnight Sun. Ze geeft ook aan dat het schrijven van dit boek voor haar een hele strijd was. Ze is in 2008 al begonnen met schrijven van Midnight Sun en heeft toen een hele lange pauze ingelast.

Maar misschien juist omdat Stephenie Meyer zich zelf zo inleeft in haar personages en veel van zichzelf in hun karakters verwerkt, zijn de boeken, inclusief Midnight Sun, juist zo goed geworden. Dit zijn geen stereotype sprookjes vampieren, weerwolven en mensen, dit zijn wezens van 'vlees en bloed', met ups and downs.

En ook Midnight Sun is fantastisch geschreven. Waar ikzelf misschien niet zit te wachten op het compleet uitpluizen van de persoon Edward, vinden anderen het misschien wel geweldig dat ze nu alles over zijn gevoelsleven te weten komen. En Stephenie Meyer beschrijft hem en alles wat er om hem heen gebeurt zondermeer op haar inmiddels bekende unieke gevoelige wijze.

Omdat Stephenie Meyer Midnight Sun met heel haar hart op dezelfde prachtige manier heeft geschreven als de Twilight reeks, geef ik Midnight Sun dan ook zeker 4 hartjes. Ik maak er geen 5 van omdat ik toch mijn persoonlijke mening, dat het in mijn ogen geen echte toevoeging is, laat meewegen, al doet dit zeker niets af aan de kwaliteit van het verhaal. Ik ben toch blij dat ik het boek gelezen heb en kan toevoegen aan de reeks. Stephenie Meyers Midnight Sun is voor de die hard fans namelijk zeker een boek dat ze moeten hebben om de serie compleet te maken.

Twilight - Midnight Sun (NL editie)

1  2  3  4  5

Het langverwachte nieuwe boek van Stephenie Meyer – Twilight is terug!

Toen Edward Cullen en Bella Swan elkaar ontmoetten in Twilight werd er een iconisch liefdesverhaal geboren. Maar tot nu toe hebben fans alleen Bella's kant van het verhaal gelezen. Eindelijk kunnen lezers nu ook Edwards versie van het verhaal lezen. Dit onvergetelijke verhaal, verteld vanuit Edwards perspectief, krijgt een nieuwe en donkere twist. De ontmoeting met Bella is de meest zenuwslopende en intrigerende gebeurtenis die hij in zijn jaren als vampier heeft meegemaakt. Hoe meer fascinerende details we leren over Edwards verleden en de complexiteit van zijn gedachten, hoe meer we begrijpen waarom dit de meest bepalende strijd van zijn leven is. Hoe kan hij zijn hart volgen als dit betekent dat hij Bella in gevaar kan brengen?

In Midnight Sun neemt Stephenie Meyer ons mee terug naar een wereld die miljoenen lezers heeft geboeid, en nog altijd boeit, en brengt ons een nieuwe epische roman over de verwoestende gevolgen van onsterfelijke liefde.