Dansen op de Piazza Navona - Kate Eberlen RECENSIE

Recensie: Dansen op de Piazza Navona - Kate Eberlen

Waar kan je de problemen van het leven beter achter je laten dan in de oude stad van de Romeinen, Rome. De drukte van het dagelijks leven van anderen, de prachtige architectuur en de romantische sfeer van de stad. De Britse Letty en Alf zijn beide op de vlucht als ze elkaar ontmoeten in hun Italiaanse les. Brengt Rome ze dichter naar elkaar (en naar zichzelf) of zullen ze verloren terugkeren?

Kate Eberlen is een Britse schrijver, het thuisland van Alf en Letty is dan ook Engeland. Toch zijn haar beschrijvingen van de pracht en praal in Italië zo accuraat dat je het gevoel hebt dat je zelf door de straten van Rome struint. Ideaal voor een thuisvakantie, want met Dansen op de Piazza Navona ben je als lezer uit en toch thuis.

De gemeenschappelijke deler tussen Alf en Letty is behalve hun vlucht van thuis ook hun passie voor dansen. Het is een manier om zichzelf uit te drukken en zichzelf te hervinden. Een romantische stad, een zonsondergang en een intieme dans, het klinkt als de typische mix voor een goede feelgoodroman. Maar Dansen op de Piazza Navona is meer. Het verhaal is verassend met veel cliffhangers. Kate Eberlen maakt slim gebruik van een drieluik met als tweede deel een flashback. Hierdoor worden de grote ontknopingen in het verhaal benadrukt en komt het onverwachte effect nog meer aan.

Dansen op de Piazza Navona is een serieuzere feelgoodroman. Niet omdat het verhaal moralistisch is, maar omdat het plot ingewikkelder is dan de standaard feelgoodroman. Dat het verhaal gecompliceerder is, onderscheidt Dansen op de Piazza Navona van andere romans in het genre. Het verhaal leest heerlijk weg door de prettige schrijfstijl van Kate Erberlen. De beschrijving van de sterke karakterontwikkeling van Alf en Letty wordt afgewisseld met mooie uitspraken, de geschiedenis van de Klassieken en de inspirerende omgeving. Het verhaaltempo ligt daarom niet zo hoog, maar het is zeker niet saai. Zoals elk voordeel ook zijn nadeel kent, is het einde helaas een beetje simpel in vergelijking met de rest.

Al met al is Dansen op de Piazza Navona heerlijk leesvoer. Hoewel de kaft (van de Nederlandse editie) in combinatie met de achterflap niet heel aansprekend is, is het verhaal absoluut een aanrader. De originele (Engelstalige) cover en titel zouden misschien ook passender zijn. Het verhaal bevat niet alleen sterke personages, een mooie setting en romantiek, maar zit technisch ook heel goed in elkaar. Dit zorgt ervoor dat alle pluspunten van het verhaal worden versterkt en de minpunten... die zijn er eigenlijk niet.

Dansen op de Piazza Navona

1  2  3  4  5

De Engelse Letty brengt de zomer door in Rome om Italiaans te leren. Ook Alf is een vreemdeling in Rome en lanterfant door zijn dag. In de lawaaierige en bruisende stad ontmoeten de twee elkaar en kunnen ze hun ogen niet van elkaar afhouden. Ze komen uit heel verschillende werelden, maar delen een gemeenschappelijke liefde: dans. Alles verandert als ze samen walsen door de straten van Rome. Maar dat ene moment kan het verleden niet veranderen. Alf en Letty hebben nog steeds hun geheimen. Van wie of wat lopen ze weg? Naarmate hun relatie dieper wordt, wordt het steeds moeilijker om de waarheid te vertellen.