Het vegetarische kinderkookboek - Diverse auteurs (Kluitman) RECENSIE

Recensie: Het vegetarische kinderkookboek (Kluitman)

Kinderen leren vegetarisch koken waarderen

Met (leren) koken kan je niet vroeg genoeg beginnen, dit kookboek levert daar een leuke bijdrage aan. Het vegetarische kinderkookboek uitgegeven door Kluitman is samengesteld door meerdere schrijvers en voedingsdeskundigen. Het boek bevat meer dan 50 recepten. Deze recepten zijn onderverdeeld in hoofdstukken zoals ontbijt, snacks, lunch en maaltijden. Het boek begint met keukenregels, materialen en informatie over groenten, fruit, vezels en veel meer andere ingrediënten. Dit is een leuke en leerzame informatieve start van het boek. Het is dan ook aan te raden om het boek dus eerst vanaf het begin (samen) door te nemen. Het vegetarische kinderkookboek is een leuk cadeau voor een kinderverjaardag of om samen met je zoon, dochter, neefje, nichtje, kleindochter- of zoon te maken. Je kan met dit boek alle kanten op.

De ingrediënten die in het eerste informatiehoofdstuk worden behandeld komen allemaal weer terug in de gerechten. Het is leuk voor kinderen om te zien wat de verschillende bereidingswijzen van deze ingrediënten zijn. De gerechten zijn niet erg ingewikkeld, maar zeker ook niet te gemakkelijk voor kinderen. Er staat duidelijk aangegeven wanneer een volwassene even moet helpen en dit is toch wel regelmatig. Je moet wel echt in de buurt blijven en ondersteunen.

Bij elk recept staat een foto dit helpt de kinderen om te zien hoe het eindresultaat er ongeveer uit komt te zien. Er staat duidelijk bij elk recept wat de bereidings- en kooktijd is en voor hoeveel personen het gerecht bedoeld is. De bereidingstijd die staat aangegeven, komt niet overeen met de werkelijke bereidingstijd. De tijd die er staat zou je kunnen halen als volwassene maar met kinderen duurt het langer dan de aangegeven tijd. Zij hebben toch meer tijd nodig voor het snijden en het stap voor stap bekijken wat er gedaan moet worden.

Bij bijna elk recept staat een 'wist jij dit' weetje. Mijn ervaring met het koken met kinderen met dit boek is dat zij dit erg leuk vonden en ook bij andere gerechten naar de weetjes gingen kijken. De vele foto's van de stappen vielen ook in de smaak. Zij kijken hier eerder naar dan naar de tekst die er staat. Alle gerechten zijn vegetarisch, kinderen lijken dit niet in de gaten te hebben. Zij missen het vlees niet en vragen hier ook niet naar.

Fruitige frisdrank

De kinderen vonden het leuk om door het kookboek te bladeren, dit gebeurde ook meerdere malen. Het kiezen was dan ook nog best lastig. Voor het hoofdgerecht hoort een drankje het werd de watermeloenbom. Dit rode drankje zag er volgens een 10 jarige kokkin het lekkerste uit. Het is een lekker en fris zomers drankje, watermeloen en aardbeien zijn in de zomer ook goed te verkrijgen dus dat kwam goed uit. In het drankje zit ook limoen, deze moet je met schil in stukjes snijden. Wij hebben hem voor de zekerheid toch even geschild, maar zelfs dit voorkwam niet dat heel het drankje vol zat met velletjes. De volgende keer zal ik dan ook zeker de limoenen uitpersen in plaats van in stukjes snijden en in de blender doen. Het snijden en alles in de blender mixen is iets wat kinderen perfect (onder toezicht) kunnen. De smaak was, ondanks de schilletjes van de limoen, lekker fris. Het bevat lekker veel fruit. Bij het drankje hoorde een decoratie van aardbei en munt, de stokjes met fruit maken was net zo leuk als het maken van het drankje zelf.

Pompoensoep

Kinderen kiezen wat ze lekker vinden en lekker eruit vinden zien. Zo werd als hoofdgerecht de pompoensoep gekozen. In het boek wordt dit omschreven als lunchgerecht, maar het kan ook qua hoeveelheid prima als hoofdgerecht. Het snijden van de pompoen is iets dat zeker door de volwassene gedaan moet worden en zelfs voor de volwassene is dit een klusje. Het snijden van de ui en knoflook lukt prima en het gebruik van de blender valt ook weer in de smaak. Je moet als volwassene wel even helpen bij het vullen van de blender met de warme pompoen. Het eindresultaat is een mooie gladde soep, deze valt goed in de smaak. Hij heeft een zachte smaak en is totaal niet flauw. Op de foto staat dat de soep gegarneerd is met geroosterde pompoenpitten. Het roosteren van de pompoenpitten staat niet in het recept omschreven en lukte ook niet. Als je deze als garnering zou willen hebben, kan je deze het beste in de winkel kopen. Dit is een lekkere soep die zeker vaker op het menu gaat komen.

Het vegetarische kinderkookboek verdient zeker 4 hartjes. Het is een toegankelijk boek dat op een leuke manier laat zien dat vlees niet bij elke maaltijd nodig is. Je mist het namelijk geen moment en kinderen hebben eigenlijk niet door dat er geen vlees wordt gebruikt. Het is een duidelijk boek waarin stap voor stap met foto's wordt aangegeven wat er moet gebeuren om het gerecht of drankje op tafel te krijgen. Het is een leerzaam boek waarmee kinderen bewust kunnen worden wat zij met bepaalde ingrediënten allemaal kunnen bereiden en welke bereiding het product moet hebben. Zij kunnen ondanks de opgegeven stappen toch hun creativiteit kwijt in bijvoorbeeld de garnering.

Het vegetarische kinderkookboek

1  2  3  4  5

Ben jij dol op lekker eten? En wil je graag zelf lekkere gerechten maken zonder vlees en vis? Dat kan met de geweldige recepten in dit boek! Of je nou zin hebt in een lekker stevig ontbijt, een fruitig drankje, een kleurrijke maaltijd waarvan het water je in de mond loopt of een zoete verwennerij, je vindt het allemaal in dit vrolijke kookboek. Dankzij de duidelijke stappenplannen met foto's zet jij binnen een handomdraai de leukste en lekkerste vegetarische gerechten op tafel!