De lijst van dingen die niet zullen veranderen - Rebecca Stead RECENSIE

Recensie: De lijst van dingen die niet zullen veranderen - Rebecca Stead

Nadat de ouders van Bea gescheiden zijn, blijft gelukkig veel in haar leven hetzelfde. Tot haar vader vertelt dat hij gaat trouwen met zijn vriend Jesse. Bea is blij want ze vindt Jesse geweldig en nu komt haar grootste droom uit: ze krijgt een zus. Sonia, de dochter van Jesse is ongeveer net zo oud als Bea en ook al hebben ze elkaar nog nooit eerder ontmoet: Bea weet dat ze het goed met elkaar zullen kunnen vinden. Maar terwijl de bruiloft steeds dichterbij komt, gaat alles toch anders dan Bea had verwacht.

De lijst van dingen die niet zullen veranderen is een mooi, gemoedelijk en heel leuk verhaal over het leven van Bea, haar vrienden en de grote veranderingen die een bruiloft met zich meebrengt. Het boek is prachtig vormgegeven, naast gewone tekst staan er ook brieven en lijstjes in het boek, echt een leuke aanvulling. De cover is ook prachtig en alleen daarom zou je het boek al willen lezen.

De verhaallijn van De lijst van dingen die niet zullen veranderen, is heel origineel. En Rebecca Stead heeft het verhaal mooi uitgewerkt. In het verhaal komen ook veel flashbacks voor, waardoor je nog meer over de achtergrond van Bea te weten komt, dat is leuk en je kunt Bea zo ook beter plaatsen. De tijdssprongen maken het boek ook wat dynamischer, waardoor het fijner te lezen is. Het enige nadeel aan de flashbacks is dat ze soms heel plots en met iets we weinig context, waardoor het soms niet duidelijk is waarom een gebeurtenis belangrijk is.

Naast een mooie verhaallijn heeft De lijst van dingen die niet zullen veranderen ook hele leuke personages. Met name het hoofdpersonage Bea is fantastisch. De tienjarige Bea heeft haar eigen kijk op veel dingen en doordat ze overal zo eerlijk over vertelt, komt het verhaal heel echt en gemoedelijk over. In het boek is je verplaatsen in een ander heel belangrijk en dat merk je heel goed. Op dat gebied treedt Bea eigenlijk als een soort jonge mentor op, ze geeft concrete tips die je kunnen helpen, waarmee ze de lezer echt geruststelt. De andere personages zijn ook geweldig. Wat heel mooi is aan het boek, is dat alle personages zich heel kwetsbaar op durven te stellen, waardoor het boek heel realistisch en fijn is om te lezen.

De lijst van dingen die niet zullen veranderen is dus een prachtig, mooi en gemoedelijk verhaal met een geweldige verhaallijn en prachtige personages. De flashbacks in het boek zorgen ervoor dat het boek wat dynamischer lijkt, al zorgen ze soms ook voor wat verwarring. De realistische en gevoelige personages geven het boek een hele persoonlijke touch. De tips van hoofdpersonage Bea werken heel geruststellend, het boek is een echte aanrader voor kinderen om om te gaan met veranderingen. Rebecca Stead weet het verhaal prachtig te brengen. Als laatste is het boek ook nog eens prachtig vormgegeven, met brieven en lijstjes die de lopende tekst doorbreken. Dat maakt De lijst van dingen die niet zullen veranderen van Rebecca Stead een echte aanrader.

De lijst van dingen die niet zullen veranderen

1  2  3  4  5

Na de scheiding van haar ouders twee jaar geleden werd Bea's leven op heel veel manieren anders. Maar gelukkig heeft ze haar groene schrift waarin haar vader en moeder een opsomming hebben gemaakt van dingen die niet zullen veranderen. Met als belangrijkste punt: mama en papa zullen altijd van haar houden, en van elkaar.

Wanneer haar vader vertelt dat hij en zijn vriend Jesse gaan trouwen, is Bea super enthousiast. Ze is dol op Jesse, en als hij met haar vader trouwt krijgt ze een zusje, iets wat ze altijd zielsgraag wilde. Maar terwijl iedereen druk is met het voorbereiden van het huwelijk, maakt Bea zich steeds meer zorgen over een vreselijk geheim dat ze sinds de vorige zomer met zich meedraagt.