Op het geniale af - Benedict Wells RECENSIE

Recensie: Op het geniale af - Benedict Wells

'Het was 14 uur 32 toen voor Francis Dean alles veranderde'. In de instelling waar de moeder van Francis is opgenomen leert hij Anne-May Gardener kennen en is op slag verliefd. Maar Francis is een doodgewone jongen, is dat wel interessant genoeg? Er ontstaat een enorme behoefte bij Francis om erachter te komen waar hij vandaan komt en wie hij is. Zijn moeder zit in een instelling en zijn vader? Die kent hij niet. Samen met Anne-May en zijn beste vriend Grover gaat hij naar zijn vader op zoek. Dit betekend, 'roadtrip!'

De titel op het geniale af komt voort uit het feit dat Francis zijn vader een zaaddonor bleek te zijn die hoogbegaafd was met een IQ van 170. En je zou het derde boek van Benedict Wells het liefst ook als zodanig willen bestempelen. Dit boek is 'op het geniale af'! En toch lukt het mij niet om te doen. 'Op het mondiale af' vind ik passender.

De personages zijn op een zeer prettige manier omschreven, de schrijfstijl is actief en maakt dat je vanaf bladzijde één in een 'up tempo' gevoel komt en door de zinnen glijd. De zoektocht die de drie heel verschillende personages hebben is er een die je aan het denken zet en je op jezelf en je omgeving kunt betrekken. Hoe heeft dat waar ik vandaan kom, geboren ben, geld heb gehad of niet voor invloed op mij vandaag de dag. Welke keuzes maak ik zelf en wat neem ik mee van mijn ouders? 'De roadtrip van het leven' een trip die ieder mens maakt op een punt in zijn leven.

Deze herkenbaarheid kan maken dat je het boek geniaal vind omdat je er heerlijk in mee kunt gaan. Of de munt valt de andere kant op en de alledaagsheid van op het geniale af gaat je tegenstaan. Ik denk dat het afhankelijk is van de stemming en de sfeer waar je op dat moment in zit of behoefte aan hebt. Er is niks aan te merken op Benedict Wells. Het verhaal, personages en de schrijfstijl zit goed in elkaar. En toch mist er iets. Ik kon mijn vinger er niet op leggen. Desalniettemin verdiend Op het geniale af het absoluut om deel uit te maken van jouw boekencollectie. Maar vanwege zijn verwarrende uitwerking krijgt hij drie hartjes.

Op het geniale af

1  2  3  4  5

Van Het einde van de eenzaamheid zijn meer dan 120.000 exemplaren verkocht, van Becks laatste zomer ruim 15.000

De intelligente Francis Dean woont met zijn moeder in een vervallen trailerpark in New Jersey. De hoop op een betere toekomst heeft hij opgegeven – tot hij de waarheid achter zijn verwekking ontdekt. Zijn bestaan komt blijkbaar voort uit een absurd experiment waaraan zijn moeder achttien jaar geleden deelnam. Zijn vader is geen loser die zijn gezin in de steek liet, maar een genie, cum laude afgestudeerd aan Harvard. Hem ontmoeten zou Francis' leven kunnen veranderen.

Samen met zijn beste vriend Grover, een excentrieke whizzkid, en het meisje van zijn dromen, de delicate en onvoorspelbare Anne-May, begint hij aan een tocht dwars door Amerika om zijn vader te vinden. Hij wil ontdekken wie hij werkelijk is en hij heeft niets te verliezen – denkt hij. Op het geniale af is het verhaal van een spannende ontdekkingsreis met meedogenloze wendingen en een adembenemende afrekening.

• Slag of stoot - Meghan Quinn