IJzerhart - Mara Li RECENSIE

Recensie: IJzerhart - Mara Li

Cliona is een jonge vrouw die als baby door de abt van het klooster in het bos werd gevonden. Ondertussen woont ze in het dorp en is ze een getalenteerde weefster. 's Nachts wordt ze echter geplaagd door nachtmerries over een raaf, een ree en een hond. Wanneer de Eikenburcht een nieuwe landheer krijgt en ze hem toevallig ontmoet, ontdekt ze een duister geheim.

IJzerhart is een YA-verhaal van Mara Li. Eerder schreef ze onder andere de trilogie De gave van de Selkie en vorig jaar verscheen nog het spannende Half Face. Dit keer koos ze voor een historische setting en daar voegt ze een vleugje magie aan toe. Bovendien speelt het verhaal zich af in Ierland. Dat is te merken aan de namen die de personages hebben gekregen en de plaatsen. Hierdoor valt de benaming Eikenburcht wel wat uit de toon, maar voor de rest heeft Mara Li er voldoende aandacht aan besteed om zo de juiste sfeer te ondersteunen.

Die sfeer is erg belangrijk voor dit verhaal. In IJzerhart komt het verleden tot leven. Het kleine dorpje en de kloosteromgeving worden op treffende wijze geschetst en door de toevoeging van enkele dorpsbewoners als nevenpersonages komen de sociale banden tot leven. Dit oog voor detail maakt de setting geloofwaardig.

Cliona blijkt een sterk vrouwelijk personage met goede instincten. Ze is niet bang om hulp te vragen aan haar omgeving, maar onderneemt zelf ook actie om haar situatie te verbeteren, zoals wanneer haar woning afbrandt. Heer Declan leeft een compleet ander leven in zijn burcht vol rijkdom, maar heeft een zieke vrouw en knecht Cú is allesbehalve blij met de komst van Cliona.

Eén van de sterke punten van IJzerhart is de schrijfstijl van Mara Li. Het is behoorlijk vloeiend geschreven en er zit voldoende afwisseling in de gebeurtenissen om ervoor te zorgen dat de plot nergens verslapt. Hoewel een aantal zaken binnen de afwikkeling van het verhaal minder onvoorspelbaar zijn dan de auteur wellicht had gewild, blijft het boeien. De elementen uit het verleden vermengen zich moeiteloos met de magische en dat maakt het meeslepend.

IJzerhart is een goed YA-verhaal dat zowel fantasy-lezers als liefhebbers van het historische genre zal weten te verleiden. Mara Li heeft in ieder geval voor een geslaagde mix gezorgd en Cliona is het soort personage dat de lezers vanaf de eerste bladzijde op sleeptouw weet te nemen. Het is goed opgezet en de sprookjesachtige sfeer komt tot haar recht.

Recensie: IJzerhart - Mara Li

IJzerhart

1  2  3  4  5

De jonge weefster Cliona heeft haar leven lang al last van onheilspellende dromen. Wanneer haar onderkomen door een vreemd ongeluk verwoest wordt, vindt ze onderdak bij de monniken die haar ooit als baby in het woud hebben gevonden. Maar haar leven raakt pas echt in een stroomversnelling als een nieuwe landheer zijn intrek neemt in de nabijgelegen Eikenburcht en zijn oog op haar laat vallen.
    Hoewel Heer Declan een charmant en ruimhartig man lijkt te zijn, heeft Cliona toch het gevoel dat hij een duister geheim heeft. Bovendien doet zijn zwijgzame dienstknecht Cú er alles aan om haar weg te jagen. Maar wat als er een oude magie tot leven wordt gewekt en Cliona's dierbaren in gevaar komen? Zal Cú bereid zijn om aan haar zijde te vechten of zal hij haar verraden?
    Een prachtig geschreven fantasyverhaal met als setting het Ierland van de tiende eeuw.