Het boek van vergeten woorden - Pip Williams RECENSIE

Recensie: Het boek van vergeten woorden - Pip Williams

Het leven van Esme staat in het teken van woorden. Al van jongs af aan brengt ze veel tijd door in de schuur waar haar vader en een groepje toegewijde mannen woorden verzamelen voor de eerste Oxford English Dictionary. Het boek van vergeten woorden vertelt het verhaal van de opgroeiende Esme, die uiteindelijk zelf ook woorden gaat verzamelen in een houten koffer onder het bed van haar vriendin Lizzie. Woorden helpen Esme om de wereld beter te begrijpen en in Het boek van vergeten woorden lees je hoe.

Het boek van vergeten woorden is een bijzonder en ontroerend verhaal over de kracht van woorden en het leven van een opgroeiende vrouw aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Als lezer wordt je aandacht al getrokken door de prachtige cover, die de inhoud van het boek zeker eer aandoet. Het boek begint wanneer Esme nog maar een paar jaar oud is en volgt haar in de loop van haar leven, waardoor je sterk meeleeft met Esme als personage.

Het onderwerp van Het boek van vergeten woorden is heel interessant en de insteek van Williams is prachtig en uniek. Aan de ene kant wordt het verhaal van het ontstaan van de Oxford English Dictionary verteld, met de voor- en tegenslagen die daarbij horen. Aan de andere kant lees je hoe Esme opgroeit tot een prachtige vrouw, onder invloed van de problemen en nieuwe uitvindingen die de veranderende tijd met zich meebrengt.

Williams heeft in haar boek gekozen om vrouwen meer centraal te zetten, terwijl het ontstaan van de Oxford English Dictionary vooral een mannenaangelegenheid was. Dat is een fantastische keuze geweest, want hiermee maakt ze het boek gelijk heel erg interessant. Door een fijne mix van fictie en feiten neemt ze de lezer mee naar het ontstaan van het woordenboek, alles wat daaraan vooraf ging en hoe verschillende groepen mensen tegenover het woordenboek stonden. Esme schenkt aandacht aan de sociale groepen die weinig met het woordenboek van doen hebben en hierdoor laat Williams goed zien wat de waarde van woorden is voor verschillende groepen mensen.

De schrijfstijl van Williams is ook super. Het hoofdpersonage bevindt zich in geleerde kringen en hoewel je dat als lezer soms merkt aan het taalgebruik, blijft de roman helder voor iedereen. Het verhaal is heel goed te volgen en hier en daar wordt opheldering gegeven over dingen die niet gelijk duidelijk zijn.

Het is ook geweldig dat Het boek van vergeten woorden zich over een hele lange tijd afspeelt. Allereerst omdat Esme opgroeit, zoals al eerder gezegd is. Daarnaast weet Williams op prachtige wijze de Eerste Wereldoorlog en de Suffragettebeweging te verwerken in het verhaal. Het boek van vergeten woorden wordt hierdoor een heel veelzijdige roman. Het gaat over veel meer dan alleen de geschiedenis van de Oxford English Dictionary en dat is geweldig om te lezen

Het boek van vergeten woorden is dus een prachtig en interessant boek over het ontstaan van de Oxford English Dictionary, maar tegelijkertijd gaat het boek over zoveel meer. Williams combineert feit en fictie in dit fantastische verhaal over een opgroeiende vrouw in een veranderende wereld. Het verhaal berust deels op feiten en dat is een heerlijke toevoeging aan het verhaal. Tegelijkertijd is een groot deel van het verhaal fictie en feit en fictie vullen elkaar zo mooi aan. Williams koos ervoor om vrouwen en andere minderheidsgroepen meer centraal te zetten in dit boek en dat is een goede keuze geweest, omdat de lezer zo pas echt doorkrijgt wat woorden voor verschillende bevolkingsgroepen betekenen. Het boek van vergeten woorden is een enorme aanrader voor iedereen die de waarde van woorden wil ontdekken.

Het boek van vergeten woorden

1  2  3  4  5

Prachtige historische roman, voor fans van De boekendief

In 1901 werd ontdekt dat het woord bondsmaid, dienstmaagd, ontbrak in de Oxford English Dictionary. Dit is het verhaal van het meisje dat het stal. Esme brengt haar jeugd door in het Scriptorium, een tuinhuis in Oxford waar haar vader en een team lexicografen woorden verzamelen voor de allereerste Oxford English Dictionary. Esme zit onder de sorteertafel als ze een strookje met daarop het woord bondsmaid ziet dwarrelen. Ze plukt het uit de lucht en bewaart het. Ze leert dat sommige woorden belangrijker zijn dan andere en zo begint ze haar eigen woordenboek. Dat van de vergeten woorden.