De huiself - Bruce Coville RECENSIE

Recensie: De huiself - Bruce Coville

Angus is een huiself: een magisch wezentje dat graag huishoudelijke klusjes doet voor de mensen aan wie hij toebehoort. Wanneer zijn 'baasje' komt te overlijden, moet hij bij Alex wonen. Alex is de grootste sloddervos die er maar is. Angus vindt het vreselijk om bij haar te wonen. Hij ontdekt dat hij door een oude vloek aan Alex verbonden is. Door deze vloek loopt Alex haar familie ook nog eens gevaar! Samen proberen Angus en Alex alles op te lossen.

Het boek ziet er al leuk uit en maakt je nieuwsgierig: op de voorkant staat alleen een huiselfje, dat niet heel blij kijkt. Bij het doorbladeren van het boek zie je dat de binnenkant in zwart-wit is, met af en toe een plaatje. Ook zien de paginaranden er als het ware verweerd uit, alsof het een oud boek is. De voorkant van het boek zou misschien een beetje verwarrend kunnen zijn: het is namelijk een nieuwe uitgave van de editie uit 2015. De inhoud van de boeken zijn hetzelfde, maar de voorkant is wel degelijk verschillend. De editie uit 2020 zit er door het kleurgebruik en de illustratie op de voorkant iets 'frisser' en aansprekender uit.

Bruce Coville heeft De huiself in dagboekstijl geschreven. In eerste instantie lees je vanuit het perspectief van Angus, de huiself. Ook kom je af en toe andere documenten tegen, zoals de Grote Eed van de huiselfen en geschreven brieven en e-mails. Iets verderop in het boek lees je ook het dagboek van Alex. Het is leuk om het verhaal van twee kanten te kunnen lezen. Deze afwisseling zorgt er ook voor dat De huiself fijn wegleest.

Bruce Coville heeft een vlotte schrijfstijl. Door alle zijdelingse informatie die je krijgt, zoals bijvoorbeeld de brieven, kom je steeds meer te weten over Angus en Alex. Hierdoor leer je ze steeds beter kennen en ga je ook steeds meer met hun meeleven. Door het ik-perspectief weet je ook precies wat er in de hoofden van Alex en Angus omgaat. Alex en Angus leren elkaar gedurende het verhaal steeds beter kennen en gaan samenwerken op een oplossing te vinden voor de vloek. Als lezer duurt het vrij lang voor je erachter komt wat deze vloek precies inhoudt en hoe deze ongedaan kan worden gemaakt. Door de informatie die je af en toe krijgt ga je zelf al dingen bedenken. Wanneer je erachter komt wat de vloek precies inhoudt, kom je eerder in het boek al veel dingen tegen die hiermee te maken hebben.

Na het lezen van De huiself heb je Angus (én Alex) helemaal in je hart gesloten en zou je zelf ook wel zo'n lief, grappig en soms chagrijnig huiselfje willen! Een prachtig verhaal voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar die van magie en humor houden!

Recensie: De huiself - Bruce Coville

De huiself

1  2  3  4  5

Hilarisch eerste deel in fantasierijke en magische serie van Bruce Coville

Angus is een huiself, een magisch wezentje dat dolgraag huishoudelijke klusjes doet voor de mensen aan wie hij toebehoort. Nu woont hij bij Alex en zij is echt de grootste sloddervos ter wereld. En tot Angus' frustratie vindt ze dat zelf helemaal niet erg!
    Angus vindt het vreselijk om bij Alex te wonen, maar al snel ontdekt hij dat ze door een oeroud pact tot elkaar veroordeeld zijn. En daardoor loopt de familie van Alex bovendien groot gevaar! Samen proberen Angus en Alex dit alles op te lossen - en dan het liefst voordat ze elkaar de nek omdraaien!

De huiself is het hilarische eerste deel van een betoverend tweeluik! Het tweede deel, De schat van de griffioen, verschijnt in het najaar van 2020.