Het verschroeide land - Emiliano Monge  RECENSIE

Recensie: Het verschroeide land - Emiliano Monge

Het verschroeide land is het verhaal van mensenhandelaren in een droge, dorre woestijn. De hoofdpersonen Estela en Epitafio zijn op een lange hete dag bezig een groep migranten naar verschillende bestemmingen te brengen voor hun mensenhandel. Ondertussen hebben ze zelf een hoop persoonlijke bagage die hen bezig houdt. Hun verhaal wordt verweven met de verhalen van verschillende andere personen die allemaal hun eigen aandeel hebben in de gruwelijke praktijken van het verhandelen van arme illegalen die op zoek zijn naar nieuw geluk in Het Paradijs.

Het verhaal van Het verschroeide land beslaat slechts één dag. Dit is knap gedaan van de  Latijns-Amerikaanse schrijver Emiliano Monge  en geeft een bijzondere tintje aan het boek. Aan de andere kant maakt het dat het boek soms wat vaart in het verhaal mist. De wat langzamere stijl van het boek wordt echter wel weer ruimschoots goedgemaakt door het prachtige poëtische taalgebruik.

Het verschroeide land  leest als een tragedie, want al snel heb je als lezer door dat dit verhaal eigenlijk voor geen van de personen positief af kan lopen, wat de uitkomst van deze dag ook zal worden. Het knappe van Emiliano Monge  is dat hij verschillende kanten van een karakter laat zien. Zo zijn de twee hoofdpersonen Estela en Epitafio allebei bezig met verschrikkelijke werkzaamheden. Ze vervoeren en mishandelen de migranten op een beestachtige manier en ook zijn ze zeer gewelddadig voor hun medewerkers. Ondertussen willen ze elkaar vreselijk graag telefonisch bereiken en lees je enkele bijna komische taferelen over hoe ze elkaar proberen te bellen, hoe ze bereik proberen te vinden in de dorre woestijn en over geklungel met een cd in de auto.  Ook leer je door de gedachtegangen van Estela en Epitafio hun verdrietige verleden kennen en voel je hun diepe liefde voor elkaar. Dan kun je jezelf als lezer er zo maar opeens op betrappen dat je hoopt dat Estela eindelijk haar geliefde Epitafio kan bereiken om even te praten, je gunt het ze! Maar vervolgens denk je; oh nee, maar eigenlijk verdienen ze dat helemaal niet, want ze zijn met afschuwelijke onmenselijke praktijken bezig! Zo maak je zelf ook heel wat emotionele buitelingen in dit boek.

Het verschroeide land is een prachtig geschreven roman met een zeer heftig verhaal. Als lezer moet je je schrap zetten voor gewelddadige taferelen, het lezen van grote ellende en grof taalgebruik. Het boek is gebaseerd op de schrijnende werkelijkheid. Dit wordt duidelijk doordat het verhaal wordt afgewisseld met uitspraken van de migranten. Aan het eind van het boek vertelt de schrijver dat hij deze passages heeft overgenomen van echte getuigenissen van migranten op zoek naar geluk in de Verenigde Staten. Emiliano Monge vertelt in Het verschroeide land op indringende wijze het verhaal van mensen wanhopig op zoek naar een beter leven. In dit boek vallen daar zowel de migranten als hun handelaren onder.

Het verschroeide land

1  2  3  4  5

In het kale landschap tussen de woestijn en de jungle, onder een verschroeiende zon, verstrijkt een dag - gruwelijk als alle andere. Illegale immigranten worden gevangengenomen en verhandeld door criminele bendes, nadat ze eerst van hun geld, hun toekomstdroom en zelfs hun naam zijn beroofd. Ze maken deel uit van een eindeloze stroom mensen die een land proberen te bereiken dat Het Paradijs heet.

In deze onmenselijke waanzin bloeit een liefde op tussen twee mensenhandelaren, Estela en Epitafio. Ook zij werden ooit gepakt door een bende, als kinderen, maar ze klommen op van gevangene tot bendeleider. Het is hun droom om op een dag te ontsnappen aan deze mensenverslindende hel.

Emiliano Monge vermengt in 'Het verschroeide land' de vertelvorm van een thriller met die van een Griekse tragedie om te schrijven over geweld, verraad, en de harde waarheid dat het in Mexico nooit beter zal worden.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn