Alles volgens plan - Mira Slot RECENSIE

Recensie: Alles volgens plan - Mira Slot

Na het overlijden van haar oma moet de 24-jarige Nora plots afwijken van haar Grote Plan. Ze beloofde haar oma namelijk om haar as na haar dood te verstrooien. Dat ze hiervoor op roadtrip moet met oma's oude Fiat 500 Topolino uit 1955 had ze echter niet verwacht. Maar belofte maakt schuld en Nora vertrekt van de ene overnachting naar de andere, van het ene kleine plaatsje naar het volgende land.

Alles volgens plan is een feelgood roman. De roadtrip van Nederland naar Italië is een mooie setting voor deze roman. De beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat je als lezer mee de sfeer kan opsnuiven van de verschillende logeeradresjes waar Nora terechtkomt. Het ene moment zit je op een zonnig terras tussen de bergen. Het volgende moment wapperen je haren mee met de wind in je oude Fiat. Mira Slot heeft een vlotte schrijfstijl. De zinnen zijn eenvoudig opgesteld waardoor het verhaal aan een vloeiend tempo leest.

Het hoofdpersonage in Alles volgens plan is weggelegd voor Nora. Een meid van 24 jaar die houdt van structuur en haar toekomst al helemaal uitgedokterd heeft. Ze is netjes, zakelijk en weet graag wat er de volgende dag gaat gebeuren. Het is boeiend om te volgen hoe ze omgaat met de onvoorspelbaarheid in haar roadtrip. Als lezer ben je nieuwsgierig of Nora het gaat volhouden tot het einde. Uiteraard is er ook een plaatsje weggelegd voor de liefde. Auteur Mira Slot heeft deze in Alles volgens plan vormgegeven in het personage van Rens, de reisjournalist. De combinatie van de georganiseerde Nora en de ongedwongen Rens is een meerwaarde in het boek.

Niettegenstaande het een luchtig feelgood verhaal is, is de keuze van de roadtrip origineel en goed gekozen. Hoewel het concept van een hoofdpersonage met een voorkeur voor structuur en voorspelbaarheid niet uniek is, is het gegeven dat ze een onvoorspelbare reis maakt om de as van haar overleden grootmoeder uit te strooien leuk gevonden. Het idee om pas dagelijks te horen waar je die nacht heen moet rijden en zal slapen, zou menig lezer de nodige stress bezorgen. Het is tof om daar door dit boek even bij stil te staan.

Alles volgens plan is een warm verhaal dat vlot leest en je achterlaat met een glimlach.

Alles volgens plan

1  2  3  4  5

Voor de 24-jarige Nora van Schaijk bestaat er niets anders dan haar Grote Plan: accountant (en later partner) worden bij Klaver & Van Schaijk; het accountantskantoor van haar ouders. Ze is gestructureerd, netjes, zakelijk en komt altijd haar beloftes na. Wanneer ze echter op het punt staat om te starten met haar praktijkopleiding, wordt het testament van haar oma bekend gemaakt.

Nora herinnert zich opeens weer dat ze oma Ellie op haar sterfbed beloofde haar as uit te strooien. Ze wist alleen niet dat dit in oma's oude Fiat 500 Topolino uit 1955 moet. En ze wist al helemaal niet dat ze per dag de bestemming voor de volgende dag te horen zal krijgen.

Toch besluit ze haar belofte na te komen en zet ze haar carrièreplannen in de wacht voor de reis van haar leven, want die bevat zo'n beetje alles waar ze niet van houdt: verrassingen, onverwachte wendingen en onbekende bestemmingen. En als ze dan ook nog reisjournalist Rens ontmoet, die in alles haar tegenpool is en niets volgens plan doet, is de ramp compleet. Want hoe plan je een reis als er constant dingen niet volgens plan verlopen?