Recensie: Alle hens! - Annemarie Bon RECENSIE

Recensie: Alle hens! - Annemarie Bon

Alle hens! is een verzameling stoere marineverhalen over de geschiedenis van de Nederlandse marine met kinderen in de hoofdrol.

Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum als directeur van het Marinemuseum leek het Kapitein-luitenant ter zee Harry de Bles leuk om eens verder te fantaseren over hoe kinderen de gebeurtenissen in de marineschiedenis beleeft hebben. De schrijvers werden geïnspireerd door diverse voorwerpen uit het Marinemuseum. En wat is het de diverse schrijvers van Alle hens! goed gelukt om die verhalen tot leven te brengen. Van de zoon van Michiel de Ruyter tot een zakkenroller en jonge piraat, heel veel verschillende hoofdpersonen passeren de revue. Deze diversiteit maakt dat er veel afwisseling in de verhalen zit en dat het niet snel gaat vervelen. De verhalen zijn kort genoeg om in één keer uit te kunnen lezen bijvoorbeeld voor de wat oudere kinderen (of volwassenen). Maar ze zijn ook opgedeeld in korte alinea’s zodat ze ook gemakkelijk op te delen zijn. Hierdoor is het boek toegankelijk voor veel verschillende leeftijden.

Een groot voordeel van Alle hens! is de vele informatie over de Nederlandse (marine)geschiedenis die hiermee op een leuke manier wordt aangeboden. Door de vele verschillende onderwerpen per verhaal is het de diverse schrijvers gelukt een flinke periode van de geschiedenis te beschrijven. De teksten zijn geschreven door: Harmen van Straaten die ook de illustraties voor zijn rekening heeft genomen, Bies van Ede, Peter Smit, Annemarie Bon, Harry de Bles, Marcel van Driel en Lida Dijkstra. De verhalen worden prachtig aangevuld door de illustraties van Harmen van Straaten en laten ze nog meer tot leven komen. Het is alle schrijvers gelukt zich te verplaatsen in het perspectief van een kind in die tijd. Ze geven hiermee de kinderen van nu een inkijkje in het leven van toen. Op deze manier leren ze op een indirecte manier veel over de geschiedenis en alles wat er veranderd is sinds die tijd.

Alle hens! is een boek dat vele leeftijden zal aanspreken door de toegankelijke manier waarop het is geschreven. Het is daarnaast ook een mooie achtergrond voor een bezoek aan het Marinemuseum. En na het lezen van Alle hens! kun je bijna niet wachten om dit museum te gaan bezoeken. Een echte aanrader dus voor jong en oud.

Recensie: Alle hens! - Annemarie Bon

Alle hens!

1  2  3  4  5

Alle hens! is een prachtig boek voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de Nederlandse zeevaart. De gerenommeerde kinderboekenauteurs schetsen in zeventien verhalen een beeld van vaderlandse helden als Michiel de Ruyter, Piet Hein, Van Speyk en Karel Doorman. Ze beschrijven het leven aan boord van de schepen en op de marinewerf door de ogen van kinderen en zelfs een scheepshond. De verhalen zijn spannend, grappig en ontroerend en als je het boek uit hebt, weet je heel wat meer over de geschiedenis van de Nederlandse marine.