De Stormroos - Corina Bomann RECENSIE

Recensie: De Stormroos - Corina Bomann

In De Stormroos lezen we het verhaal van Annabel. Nadat haar huwelijk is stukgelopen verhuist ze met haar dochtertje naar Binz in Oost Duitsland, om hier een nieuw leven op te bouwen. Tijdens een wandeling ziet ze een oud schip in de haven liggen en ze wordt gegrepen door de mysterieuze aanblik van dit oude vaartuig, genaamd de Stormroos. Ze wil de Stormroos opknappen en nieuw leven inblazen. Als ze een oude brief vindt en verhalen uit het verleden van het schip begint te ontdekken komt er een meeslepend verhaal op gang en vermengd het verhaal van Annabel zich met het verhaal van de Stormroos en haar opvarenden uit het verleden.

In De Stormroos wordt een interessante en nog niet veel in romans beschreven periode uit het verleden van Duitsland beschreven. Vaak gaan verhalen over het vroegere Duitsland  over de Tweede Wereldoorlog, maar dat is niet het geval in dit boek. In De Stormroos gaat het namelijk over de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw, met het ijzeren gordijn en de Berlijnse muur die een scheiding tussen Oost en West bracht. We lezen over nachtelijke vluchten in kleine bootjes over het water, vluchtelingenopvang, geliefden die van elkaar gescheiden worden en verweesde vluchtelingen. Zaken die we vandaag de dag ook regelmatig in het nieuws zien maar we niet zo snel meer associëren met het toch zo dichtbij gelegen Duitsland.

Corina Bomann is een Duitse schrijfster met meerdere bestsellers op haar naam. Ze wordt wel eens vergeleken met Lucinda Riley, want ook Corina Bomann schrijft grote romans, met aansprekende titels, bijzondere settings en verhalen waarin heden en verleden door elkaar lopen en uiteindelijk bij elkaar komen. Ook het verhaal in De Stormroos is meeslepend, maar lijkt toch achter te blijven op eerdere romans van deze schrijfster. Het verhaal komt langzaam op gang en de schrijfstijl is wat houterig - regelmatig doen zinnen ouderwets aan alsof de vertaling uit het Duits te statig blijft en niet helemaal het hedendaags Nederlands bereikt. Ook is het, als je eerdere romans van Corina Bomann gelezen hebt met vaak kleurrijke, warme settings, even wennen aan De Stormroos dat zich afspeelt in het toch wat grauwe Oost en West Duitsland van de jaren zeventig. Maar heeft het verhaal je eenmaal gegrepen dan zul je het niet willen wegleggen en laat je je graag meevoeren door het rijke verleden van het schip De Stormroos.

Recensie: De Stormroos - Corina Bomann

De stormroos

Corina Bomann

3 september 2016

ISBN 9789022574423
    Uitgever Boekerij
    461 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Een intrigerende, meeslepende mix van geheimen, romantiek en interessante details uit een turbulent verleden
    Als Annabel in een haven aan de Baltische Zee De stormroos ziet liggen, een oude, verwaarloosde boot met een bordje 'Te koop' erop, voelt ze zich er meteen mee verbonden. Hoewel de kotter in slechte staat is, ziet Annabel mogelijkheden om er een drijvend café van te maken en zo een nieuwe toekomst op te bouwen voor zichzelf en haar dochtertje. Er blijkt één andere gegadigde te zijn, ene Christian. Hij wil de boot al net zo graag hebben als Annabel. In hun enthousiasme besluiten ze de boot gezamenlijk te kopen en het avontuur met z'n tweeën aan te gaan. Tijdens de verbouwing vindt Annabel een brief die iets prijsgeeft van een bewogen verleden: meer dan dertig jaar geleden gebruikte een jonge vrouw De stormroos om over zee te ontsnappen uit Oost-Duitsland. Geschokt gaan Annabel en Chistian op zoek naar die vrouw en proberen ze de tumultueuze geschiedenis van hun boot te ontrafelen - een geschiedenis die teruggaat tot Annabels eigen kindertijd...