Hoe één gekke mier de wereld kan veranderen - Arjan Postma RECENSIE

Recensie: Hoe één gekke mier de wereld kan veranderen - Arjan Postma

Hoe één gekke mier de wereld kan veranderen is alweer het vierde boek van de bekendste boswachter van Nederland: Arjan Postma. Arjan, die regelmatig te zien is als presentator van Het zijn net mensen en vaak als natuurexpert te gast is bij verschillende talkshows,  staat erom bekend dat hij de wereld net even anders bekijkt dan de rest. Ook in dit boek vindt hij weer interessante parallellen tussen mens en dier. Aan de hand van verschillende onderwerpen vertelt hij over fantastische natuurverschijnselen en het prachtige dierenrijk.

Zodra je begint met lezen merk je het gelijk, Postma is écht gepassioneerd door de natuur en het dierenrijk. Hij trekt je mee in zijn enthousiasme en als lezer ben je al snel verwonderd zijn verhalen. Met zijn vlotte schrijfstijl neemt Postma je mee de hele wereld over, naar de plekken met de meest interessante diersoorten. Hoe één gekke mier de wereld kan veranderen leest lekker vlot en je bent er zo doorheen.

Soms zijn de onderwerpen waar Postma het over heeft een beetje random en er lijkt ook niet heel veel logica in de opbouw van het boek te zitten. Daarnaast is het soms een beetje onduidelijk waar de schrijver heen wil met zijn verhaal, desalniettemin is Hoe één gekke mier de wereld kan veranderen een heerlijk boek om even weg te dromen in de natuur.

Wat opvalt aan dit boek is de expertise van Postma. Hij weet duidelijk waar hij over praat en dat zorgt ervoor dat je als lezer ook meer vertrouwen hebt in het verhaal, hij is tenslotte de expert. Ook is het interessant om te lezen wat voor parallellen Postma trekt tussen mens en dier. Sommige parallellen zijn voor de hand liggend en andere verbazen je echt. Hierdoor blijft het boek leuk.

Als laatste is het boek ook nog eens super informatief en dat is heel fijn. Doordat het boek over de natuur en dieren gaat is het boek ook heel leerzaam. Zo kun je ontspannend lezen en toch iets opsteken van dit boek!

Hoe één gekke mier de wereld kan veranderen is dus een leuk, informatief en mooi boek over de natuur en het dierenrijk. Het enthousiasme spat van het papier af vanaf het moment dat je begint te lezen. Postma neemt je de hele wereld mee over en dat is fantastisch. De schrijfstijl is lekker vlot en de anekdotes van Postma maken het boek lekker luchtig. De onderwerpen die aan bod komen zijn soms echter was random en ook is de logica in zowel de opbouw van het boek als in het verhaal van Postma soms ver te zoeken. Toch is het boek heerlijk voor iedere natuur- en dierenfan. De parallellen die Postma trekt tussen mens en dier zijn ook heel origineel. Al met al is Hoe één gekke mier de wereld kan veranderen een fijn boek dat in de boekenkast van een natuurliefhebber niet mag ontbreken.

Hoe één gekke mier de wereld kan veranderen

1  2  3  4  5

Arjan Postma heeft de gave om de wereld om ons heen nét op een andere manier te bekijken. Hij ziet bijzondere parallellen tussen mens en dier en met zijn aanstekelijke manier van vertellen, levert dit unieke verhalen op.

Zo laat hij ons zien hoe één gekke mier de wereld kan veranderen en neemt hij je mee langs dieren die theater maken, hun eigen potje koken en zelfs complete steden bouwen. Daarnaast komen er ook grote thema’s voorbij als leiderschap, samenwerking en liefde.

Door de vrolijke parades van getuigen uit de dierenwereld zijn Arjans verhalen altijd origineel en verrassend, maar dit boek zal je ook laten zien dat we onszelf vooral niet altijd te serieus moeten nemen.