Grid - Nick Cook RECENSIE

Recensie: Grid - Nick Cook

Er ontstaat een gekke situatie als Josh Cain, de lijfarts van de Amerikaanse president Thompson, wordt gevraagd om zelfmoord van een ex-marinier uit zijn hoofd te praten. Het mislukt en Josh komt voor het grootste raadsel uit zijn leven te staan. Ondertussen krijgt de president last van nachtmerries waarin hij om het leven wordt gebracht. Heeft dit iets te maken met het complot waarvoor de ex-marinier hem probeerde te waarschuwen? Heeft hij echt het leven van de president in zijn handen?

Grid is het thrillerdebuut van Nick Cook, een bestsellerauteur, journalist en documentairemaker. Met Grid heeft hij zijn kennis van (natuurkundige) wetenschap gecombineerd met zijn expertise op het gebied van militaire wapens en technieken. Het resultaat is een unieke spionagethriller.

De kaft van een Grid is absoluut een aandachttrekker. De originele achterkant geeft op een speelse manier weg wat voor soort boek je in handen hebt. Deze doordachte vormgeving zie je ook terug op de voorkant. De manier waarop de letters je naar het middelpunt sturen en continu je aandacht vasthouden is precies wat het verhaal van Grid met je doet.

Nick Cook is een geweldige schrijver. Hij heeft een heel sterke verhaallijn ontwikkeld waarin hij een hele toffe combinatie heeft gemaakt van wetenschap, politiek machtspel en religie. Het verhaal is van begin tot eind een grote puzzel en hij heeft een geweldige timing om informatie aan de lezer vrij te geven. Hij krijgt het voor elkaar de woorden in je hoofd te laten schreeuwen of juist een stilte te laten vallen.

Het nadeel van zoveel kennis is dat het verhaal geneigd is heel technisch te worden. Nick Cook gebruikt veel medische termen en later nog veel meer natuurkundige. Dit zorgt ervoor dat de lezer echt wel enige voorkennis moet hebben om het verhaal door te komen. Dat is helaas niet het enige minpunt van deze thriller. Grid bevat immens veel personages, zoveel dat er achterin een lijst van de 53 (!) belangrijkste personages met informatie is opgenomen. Veel van deze personages komen uit militaire organisaties waarvan de afkortingen je om de oren worden geslingerd. Opnieuw verwacht Nick Cook dus enige voorkennis van de lezer.

Toch mag dat de pret zeker niet drukken. Grid is origineel, intrigerend en meeslepend. Het is geen thriller waarbij je doodsangsten uitstaat, maar de spanning is toch om te snijden. De ontwikkeling van technologie en wetenschap is de basis voor goede science-fiction en daarom ben ik eigenlijk van mening dat Grid beter in dat genre past.

Maar de focus ligt niet alleen op de wetenschap. Nick Cook pakt de tijd en ruimte voor de karakterontwikkeling van Josh zelf, waarmee hij veel punten scoort. Deze onmogelijke puzzel wordt laagje voor laagje helemaal ontleed. Het is jammer dat de verhaallijn van de thriller uiteindelijk redelijk voorspelbaar is, maar dat levert het verhaal des te meer punten op voor een goede science-fiction.

Lang verhaal kort, Grid is een veelzijdige, originele en meeslepende roman. De combinatie van goede proza, perfecte timing en een zorgvuldig uitgedachte puzzel zorgen ervoor dat het onmogelijk is om dit boek te vergeten. Grid verlangt een tegenprestatie van de lezer, maar weet dat wat mij betreft meer dan goed te maken. De geweldige combinatie van realisme en fantasie zorgt ervoor dat ik mij 457 pagina's (en enkele dagen daarna) alleen maar af kon vragen wat de scheidslijn tussen deze fictie en de werkelijkheid is!

Recensie: Grid - Nick Cook

Grid

1  2  3  4  5

Een mengeling van van De dag van de Jakhals, Homeland en Inception.

Elke dag wordt de president van de Verenigde Staten met de dood bedreigd. De Secret Service verzekert hem dat hij geen gevaar loopt, maar hij gelooft hen niet langer. Want keer op keer droomt hij over zijn eigen dood, een nachtmerrie die zo realistisch is dat het lijkt alsof hij gewaarschuwd wordt.

Josh Cain, lijfarts van president Robert S. Thompson, wordt verzocht om naar een kerk nabij het Witte Huis te komen, waar een ex-marinier dreigt zelfmoord te plegen. De man vertelt hem over een plot om de president te vermoorden en onthult geheimen die hij niet kán weten, voordat een politiekogel een eind maakt aan zijn leven. Het is het begin van een reeks gebeurtenissen die Cain met andere ogen naar de wereld om hem heen doen kijken. Naar wat werkelijk is en wat niet…