Disconnect - Astrid Witte RECENSIE

Recensie: Disconnect - Astrid Witte

Tiener Tess vindt op een dag een vreemd briefje in haar locker. Het is ondertekend met 'Disconnect', maar dat zegt haar niets. Er volgen meer briefjes en die leiden haar naar een geheime club die het gebruik van smartphone en laptop voor niet-schoolgerelateerde zaken afzweren. Tess voelt zich erg aangetrokken tot één van de leden, de charismatische Vince en besluit lid te worden van de club. Het toetreden tot de club heeft een enorme invloed op Tess, misschien wel meer dan goed voor haar is...

Disconnect wordt neergezet als een spannend verhaal voor lezers vanaf 12 jaar en dat klopt wel. Het verhaal bevat zeker spannende elementen en zal ook de wat jongere tieners kunnen aanspreken. Er bepaalde mate van rijpheid is wel nodig, want verliefdheid en drank komen wel aan bod en dat zal niet elke twaalfjarige even fijn vinden om te lezen. Het taalgebruik van Astrid Witte is aangepast aan de doelgroep en zal zorgen voor een fijne leeservaring. De combinatie van eenvoud en moderniteit zorgt ervoor dat een tiener zich erg goed zal kunnen inleven, vlot het verhaal kan lezen en dat het ook allemaal bekend in de oren klinkt.

Hoofdpersonage Tess is op zoek naar haar identiteit en uit dit verhaal blijkt dat een groep als Disconnect daar makkelijk gebruik (misbruik?) van kan maken. Dit gegeven is van alle tijden en is inherent aan de puberteit. De gevoeligheid om ergens bij te horen, het afzetten tegen de ouders, de invloed die anderen hebben en het gevoel om jezelf als gevolgd daarvan te verliezen, alles is uit het leven gegrepen en erg herkenbaar. Astrid Witte verwerkt het allemaal in het verhaal, zonder belerend over te komen en dat is een mooi pluspunt.
De lezer leert Tess kennen, maar heel diepgaand voelt het niet en het blijft jammer genoeg ook wat hangen op de bekende clichés. Zo zie je maar dat te veel herkenbaarheid ook een nadeel kan hebben. Het haalt de originaliteit wat naar beneden.

Om dit verhaal spannend genoeg te maken, zijn er gevoelsmatig enkele kunstgrepen uitgevoerd die het geheel toch wat ongeloofwaardiger maken. Zonder te veel spoilers weg te geven kan dit gezegd, de verantwoordelijkheid die bij de betrokken tieners neergelegd wordt, is wel erg groot. Ook de tijdsindeling van de gebeurtenissen is niet altijd even nauwkeurig uitgezet. Er wordt over sommige gebeurtenissen heel snel en licht overheen gegaan. Daardoor gaat de impact ook wat verloren en dus ook de spanning die eraan gekoppeld is. Gelukkig zorgt Astrid Witte er wel voor dat je doorheen heel Disconnect wel nieuwsgierig blijft naar wat er gaat gebeuren en door het laagdrempelige taalgebruik blijf je dus ook doorlezen.

Ondanks dat doorlezen zal Disconnect toch in de categorie 'Aangenaam en entertainend, maar niet heel memorabel' vallen. Een avondje vertier (of een paar avonden) waarover je volgende maand al diep moet nadenken om te weten wat er ook alweer gebeurde. Dat klinkt misschien negatief en zo ervaar je het niet als lezer, want het is gewoon een vlotlezend verhaal, maar als je het naast de andere spannende YA-verhalen legt, dan is er weinig wat het boven het maaiveld doet uitsteken.

Recensie: Disconnect - Astrid Witte

Disconnect

1  2  3  4  5

Een spannend en realistisch verhaal over jongeren van nu. Voor lezers vanaf 12 jaar.
    Kun jij zonder smartphone leven? Dat staat op de briefjes die Tess steeds vaker tegenkomt, ondertekend door 'Disconnect'. Om bij deze club te komen, moet je je smartphone inleveren en je computer uit laten. Tess raakt geïntrigeerd door Disconnect en door de stoere Vince, die al lid is. Om erbij te horen en indruk te maken, doet ze dingen waar ze eigenlijk niet achter staat en ondergaat ze een grote metamorfose. Was lid worden van Disconnect eigenlijk wel zo'n goed idee?