De Goddelozen - Margaret Owen RECENSIE

Recensie: De Goddelozen - Margaret Owen

Fie is nog lang niet klaar met haar taken, ze is pas net begonnen als baas van haar groep. Wanneer de koningin het volk ervan overtuigd dat Fie de koning heeft vermoord, is ze nergens meer veilig. Geen enkele Kraai zal nog veilig zijn als het zo doorgaat, en dat laat Fie natuurlijk niet gebeuren!

De Goddelozen is het vervolg op De genadigen van Margaret Owen. Het verhaal gaat verder waar het eerste deel geëindigd is en neemt je weer mee in de wereld van Fie en haar Kraaien. Zonder het eerste deel gelezen te hebben zul je weinig snappen van De Goddelozen. Dit is niet het soort boek wat je los kunt lezen en wel zal begrijpen zonder de voorgeschiedenis te kennen. Dit komt deels door de ingewikkelde wereld waarin het verhaal zich afspeelt, waar magie en heksen aan de orde van de dag zijn, maar ook door de schrijfstijl van Margaret Owen. Zij heeft er geen problemen mee om de lezer goed na te laten denken en draait haar hand ook niet om voor lange en ingewikkelde zinnen. Dit boek pak je waarschijnlijk niet voor het slapen gaan nog even om een of twee hoofdstukken te lezen. De Goddelozen is een verhaal (of beter gezegd een wereld) apart, waar je de tijd voor moet nemen om deze te waarderen. Dit kan sommige lezers afschrikken, maar wanneer je houdt van ingewikkelde verhalen en goed in elkaar gezette werelden, is het zeker een aanrader.

Ondanks dat het verhaal uniek is, voelt het anderzijds al een beetje bekend. De interactie met een prins en koninklijk huis dat vuur op kan roepen en beheersen doet op bepaalde momenten heel erg denken aan The Red Queen van Victoria Aveyard. Het verhaal gaat compleet anders, maar toch ook weer niet. Er komt een strijd om de troon en er is sprake van een kastensysteem waarin de een veel meer waard is dan de ander. Wellicht vallen de gelijkenissen je niet meteen op, maar zodra je het doorhebt lijkt het onmogelijk dat Margaret Owen geen inspiratie op heeft gedaan uit de boeken van Aveyard. Wel moet daarbij gezegd worden dat de werelden heel anders zijn en ze dus niet klakkeloos een idee overgenomen heeft van een ander.

Fie is een bijzonder personage. Ze wil alles doen voor de mensen van wie ze houdt en is dan ook bereid haar eigen geluk op te offeren voor het lot van de Kraaien. Daarmee scoort ze natuurlijk punten op het gebied van sympathie van de lezer. Ook de andere personages uit De Genadigen blijven aanwezig in dit boek, waardoor je best veel zult herkennen uit het eerdere deel. Toch komt Owen nog met zoveel extra informatie over de wereld die ze gecreëerd heeft, dat je genoeg hebt om over na te denken.

De Goddelozen is zeker geen boek voor iedereen. Je moet de schrijfstijl van Margaret Owen kunnen waarderen en tegen een ingewikkeld opgezette fantasy-setting kunnen. Wanneer je daartegen kunt, zal De Goddelozen absoluut niet tegenvallen. Iedereen die van het eerste deel genoten heeft, zal zich ook weer verliezen in dit boek en verlangen naar het aangekondigde derde deel.

Recensie: De Goddelozen - Margaret Owen

De genadigen 2 - De goddelozen

1  2  3  4  5

De goddelozen is het spannende vervolg op De genadigen!

Als leider van de Kraaien weet Fie inmiddels dat mensen met koninklijk bloed niet te vertrouwen zijn. Toch hoopt ze dat prins Jasimir zich aan zijn belofte houdt en dat hij haar groep zal beschermen wanneer het zijn beurt is om Sabor te regeren. Maar dan kondigt zwarte rook de plotselinge dood van koning Surimir aan en begint zijn meedogenloze echtgenote Rhusana haar jacht op de troon.

Geen enkele Kraai zal veilig zijn als Rhusana de troon bestijgt, dus Fie moet in actie komen. Maar als de koningin de rest van de bevolking ervan overtuigt dat de Kraaien schuldig zijn aan de dood van koning Surimir, zijn ze genoodzaakt om onder te duiken. Wanhopig zoekt Fie naar een manier om haar Kraaien van de ondergang te redden. Wat moet ze beginnen tegen de machtige koningin en haar alsmaar groeiende leger? Ze rekent op de hulp van prins Jasimir, maar is dat genoeg?