De Villa - James Patterson en Brendan Dubois RECENSIE

Recensie: De Villa - James Patterson en Brendan Dubois

James Patterson en Brendan Dubois voegden al meerdere keren hun talenten samen en het blijkt dat ze daar nog lang geen genoeg van hebben. De boeken die uit hun samenwerking voortkomen kenmerken zich door daverende actie te combineren met enigszins politieke kwesties. De Villa is hun nieuwste aanwinst en geeft de lezers een frisse protagonist: Jeremiah Cook. De agent - die graag soldaatje wilde spelen, zoals hij zelf zegt - wordt met zijn team naar het plaatsje Sullivan in Georgia opgeroepen om daar een moord te onderzoeken waarbij alle bewijzen gericht zijn op de rangers; een speciale unit van het vierde bataljon. Maar hoe kunnen deze gehaaide sluipers zich zo gemakkelijk laten pakken...?

Patterson en Dubois deinzen niet terug voor wat actie. Eigenlijk helemaal niet zelfs. De Villa wordt namelijk gestart met een relatief rustig hoofdstuk, om vervolgens in het tweede hoofdstuk in volle vaart los te barsten. Zonder blikken of blozen. Het typeert het beloop van de verdere vertelling. Virulente gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op en geven een mate van tensie mee. Deze spanningslijn wordt incidenteel onderbroken door het onderzoek die de waarheid probeert te achterhalen. Maar maak je geen illusies: deze relatief vreedzame hoofdstukken bevatten tal van plottwist en zorgen dat je heel wat uurtjes buiten werking bent. De korte hoofdstukken houden geen rekening met de tijd die de klok aangeeft, of huishoudelijke klusjes, en nodigen uit om nog één extra hoofdstukje te lezen. Wat er uiteindelijk altijd meer worden... Het is dus flink lastig om het boek weg te leggen.

Hoewel er weinig ontwikkeling in de personages te bespeuren valt, is er toch genoeg entertainment. De karakters blijven voldoende op de achtergrond om het verhaal de ruimte te geven, maar weten toch genoeg over zichzelf kenbaar te maken. Zo is Cook een deugdzaam aanvoerder die zijn hart op de juiste plaats heeft zitten en strijdt voor rechtvaardigheid. De onderlinge confrontaties van het team geven een eerlijk karakter aan de personages. De sfeer wordt hiermee open, wat een vertrouwd gevoel teweegbrengt naar de kersverse personages.  Je voelt je als lezer betrokken bij het team en dat nodigt uit om mee te denken over bepaalde kwesties en situaties waarin ze belanden.

De Villa biedt geen vleiend onderwerp en de nodige kogels en bloedspetters vliegen dan ook over de pagina's. Een boek dat militaire jargon bevat, heeft vaak snel de neiging om een mannelijke toon te hebben. De auteurs stappen hier op een fijne manier vanaf en wel door de toevoeging van de herkenbare en behaaglijke personages. Het overschot aan testosteron wordt door het huiselijk team direct weer in balans gebracht. In de harde militaire wereld blijkt de onderlinge vertrouwensband de primaire ongeschreven regel en de manier waarop de personages met geheven hoofd hun opdracht aangaan, toont dit als geen ander.

De vlotte pennen van Patterson en Dubois schenken veel leesplezier.  Een flinke hoeveelheid plottwist lijmen de lezer tot aan de laatste pagina van De Villa vast. Inventief of magnifiek? Nee, dat niet. Maar soms heb je een boek in handen waarbij overdaad alleen maar schadelijk zou zijn. En dat is hier precies het geval. Soms is eenvoud meer dan genoeg.

De villa

1  2  3  4  5

Zeven slachtoffers van moord, vier verdachten.

Twee waarheden, één overlevingskans.

Sullivan County, Georgia, behoort tot het district van sherrif Emma Williams. Maar wanneer enkele rangers in haar gebied worden beschuldigd van moord, probeert het leger haar werk over te nemen.

Het eliteonderzoeksteam van majoor Jeremiah Cook komt samen in De Villa, een groot oud huis aan de rand van het meer dat nu verboden terrein is vanwege het forensisch onderzoek. Het bewijs dat Williams vindt, zet Cook op het spoor van een oplossing die hij niet wil of kan geloven. En tenzij hij de lokale politie kan overtuigen dat deze moorden onderdeel zijn van een veel groter mysterie, zal hij nooit de geheimen kunnen ontrafelen die zich verbergen in De Villa.