Hemelse modder - Gaby Rasters RECENSIE

Recensie: Hemelse modder - Gaby Rasters

Al vanaf jonge leeftijd zijn de zussen Iselle en Dagmar, na het overlijden van hun ouders, op elkaar aangewezen. De sterke band die ze al hadden, is vanaf dat moment nog meer verstevigd. Maar door de jaren heen veranderen beide zussen en staan hun levens lijnrecht tegenover elkaar. Hierdoor dreigt voor het eerst hun gezamenlijke kerst in het water te vallen. Kan hun gezamenlijke, ongezonde voorliefde voor hemelse modder, die hun vader vroeger maakte, hen weer bij elkaar brengen voordat het jaar voorbij is?

Hemelse modder is het nieuwste boek van Gaby Rasters, die we onder andere kennen van Hou me vast zoals ik was en Nooit meer bang. In Hemelse modder volgen we het leven van zussen Iselle en Dagmar die qua levensstijl niet méér van elkaar kunnen verschillen. Iselle heeft haar eigen sportschool en duwt het verdriet om haar ouders weg door te sporten en gezond te eten. Dagmar daarentegen vindt troost in wijn en lekker eten.

Het boek begint met een indrukwekkende proloog; het moment waarop hun ouders verongelukken. De proloog zit vol emotie en je leeft direct mee met de toen nog kleine Iselle en Dagmar. Het verdriet en gemis van hun ouders loopt vanaf dat moment als een rode draad door het verhaal. Het grootste deel lezen we vanuit de oudste dochter Iselle. Het leven van Dagmar krijgen we mee door middel van brieven die zij aan haar moeder schrijft. Dat is een mooie afwisseling in perspectief en door het verhaal op deze manier in te delen, leest het hele boek prettig weg. Sowieso is de schrijfstijl van Gaby Rasters erg fijn. Ze weet personages en omgevingen op een mooie manier neer te zetten en schrijft met een vleugje humor door het hele boek.

Hoewel Rasters het verhaal op een mooie manier heeft uitgewerkt, blijft het zo nu en dan helaas toch ook wat vlak aanvoelen. Daarnaast gaan sommige gebeurtenissen wel erg snel, terwijl het gehele boek zich in tijd van een jaar afspeelt; namelijk van kerst tot kerst. Zo voelt het echter niet. Hierdoor komen bepaalde acties en handelingen soms wat ongeloofwaardig over. Ook de diepe emotie die in de proloog zit, zien we minder terug in de rest van het verhaal. Hierdoor raakt het verhaal minder goed. Toch lukt her Rasters wel om alle personages te voorzien van een mooi karakter met ieder hun eigen gevoelens. Ook maatschappelijke thema's als co-ouderschap, rouw en het omgaan met een geestelijke en lichamelijke beperking, komen aan bod. Rasters weet dit op een mooie manier door het verhaal te weven en brengt hiermee een laagje diepgang aan.

De manier waarop het boek is onderverdeeld, is bijzonder en origineel. De hoofdstukken hebben een bijpassende naam gekregen en daarnaast is er een onderverdeling in het verhaal gemaakt met Voor-, Tussen-, Hoofd- en Nagerecht. Allemaal voorzien van heerlijke gerechten, met als afsluiter natuurlijk hemelse modder (waarvan het recept ook te lezen is!).

Natuurlijk mag er ook wat gezegd worden over het uiterlijk van het boek, want dat is echt fantastisch. Het straalt een en al kerst en romantiek uit en het kan niet anders dan dat je dit boek in je handen moet hebben in de boekwinkel.

Al met al is Hemelse modder een vermakelijk boek om in de kerstperiode te lezen. Kruip lekker weg op de bank met een mok chocolademelk en laat je meeslepen door de verfrissende stijl van Gaby Rasters. En ben je zelf nog op zoek naar een date voor kerst? Lees dan zeker ook even het nawoord!

Recensie: Hemelse modder - Gaby Rasters

Hemelse modder

1  2  3  4  5

Een hartverwarmend kerstverhaal over liefde, verlies en de krachtige band tussen zussen

De zussen Iselle en Dagmar zijn altijd close geweest. Dat ze op jonge leeftijd hun ouders verloren en op elkaar aangewezen waren, heeft hun band versterkt. Maar door de jaren heen zijn de zussen wel erg veranderd. Waar Iselle een sportschool runt en het gemis van haar ouders wegstopt in veel sporten en gezond eten, vindt Dagmar juist troost in wijn en lekkers.

Toch is er één ongezonde voorliefde die de zussen bindt: de hemelse modder die hun vader vroeger maakte. Helaas was het recept strikt geheim en hebben de zussen de vertrouwde smaak nooit helemaal kunnen nabootsen – zelfs al proberen ze het elke Kerstmis. Als hun contrasterende levensstijlen op een dag hard botsen, dreigt voor het eerst hun gezamenlijke kerst in het water te vallen. Maar in het jaar dat volgt kan veel gebeuren. Brengt het recept van hun vaders hemelse modder hen weer bij elkaar voor het jaar uit is? En wie zit er tegen die tijd nog meer aan tafel?