American Gothic - Arianna Farinelli RECENSIE

Recensie: American Gothic - Arianna Farinelli

Eén keer in de zoveel tijd heb je een boek dat je raakt, aan het denken zet en je ontroert. American Gothic, geschreven door Arianna Farinelli, is zo'n boek. Zowel de titel, de voorkant als de flaptekst zijn wat mij betreft weinig aansprekend, maar laat je hierdoor zeker niet tegenhouden het te lezen; je zult verrast worden door de prachtige inhoud.

Hoofdpersonage Bruna is een sterke vrouw die voor de liefde naar Amerika is geëmigreerd en nu doceert aan de Universiteit van New York. Daar begint ze een buitenechtelijke relatie met één van haar studenten, een jongen die zichzelf Yunus noemt sinds hij is bekeerd tot de islam. Hun relatie is kort en stormachtig, maar vooral heel passioneel. Na enkele maanden blijkt Yunus echter verdwenen. Zijn verhaal - het verhaal van een zwarte jongen die nooit de mogelijkheid heeft gehad om te kiezen in zijn leven – leidt namelijk tot een radicale keuze: hij vertrekt naar Syrië om daar te vechten.

Yunus' verhaal vormt de rode draad in dit verhaal. Amerika lijkt voor velen het beloofde land, maar zowel op micro- als macroniveau blijkt er van alles mis te zijn. Met dit boek schrijft Farinelli meer dan een roman. Het verhaal is deels gebaseerd op haar eigen leven - de schrijfster vertrok ook vanuit Italië naar Amerika en doceert aan een universiteit -, maar is daarnaast ook een soort manifest. Het is maatschappij-kritisch en stelt de rassenongelijkheid in met name Amerika aan de kaak. Het gaat echt over de tijd waarin wij nu leven. Als lezer word je continu aan het nadenken gezet. Niet alleen over de eerdergenoemde rassenongelijkheid, maar ook over hoever je moet gaan voor de liefde en wat te doen als je je niet thuis voelt in je eigen lichaam?

In elk hoofdstuk ligt het perspectief bij een ander persoon. Naast Bruna en Yunus, lees je bijvoorbeeld ook een deel door de ogen van Tom, de man van Bruna. De hoofdstukken lezen echt als verschillende delen, waarbij de één me meer boeide dan de andere, maar toch raakte alles me. Op deze manier kreeg je ook alle kanten van het verhaal te horen en dit zorgt dat je je als lezer beter kunt inleven en meer begrip krijgt voor bepaalde keuzes. Er zit weinig spanning in dit verhaal, maar dat weerhield me er niet van om door te willen lezen; je wilt namelijk wel heel graag weten hoe alles afloopt en weer samenkomt.

Ik geef het boek American Gothic van Arianna Farinelli vijf hartjes. Het stelt op een prikkelende manier misstanden in onze huidige maatschappij aan de kaak. Daarnaast gunt het ons een kijkje in de levens van ogenschijnlijk doodgewone burgers, die allemaal met hun eigen problemen worstelen.

American Gothic

1  2  3  4  5

Het is verkiezingsnacht. Bruna – die politicologie doceert aan de Universiteit van New York – is op tv geweest om commentaar te geven op de uitslag. De angst die ze voelt wanneer ze thuiskomt is niet te wijten aan de overwinning van de republikeinse kandidaat, maar aan het geheim dat ze moet vertellen aan haar man Tom. Zo begint, als een huiselijk drama, een roman die onze ogen pagina voor pagina opent. We ontmoeten Bruna, die emigreerde van Italië naar de vs, waar ze een baan en een echtgenoot vond, maar haar illusies verloor. We leren Sal en Amanda kennen, de bekrompen en bemoeizuchtige Italiaans-Amerikaanse schoonfamilie. Minerva – tienerdochter van Bruna en Tom – die zegt: 'Als God zou bestaan, zou er geen oorlog in Syrië zijn', en Mario, de zoon die zich ongemakkelijk in zijn mannelijke lichaam voelt. En dan Yunus, de student die zijn liefde aan Bruna wijdt, en haar een dagboek achterlaat waarin hij zijn verhaal vertelt als zwarte jongen zonder de mogelijkheid om te kiezen – en waarom dat leidde tot de meest radicale keuze: vechten in de oorlog in Syrië.

American Gothic is een onbevreesd portret van de wereld van nu. Het is een dicht op de huid verteld verhaal over dromen, politiek, geweld, verdeeldheid, verraad en liefde als onze laatste en enige hoop.

• Slag of stoot - Meghan Quinn