De betekenis van liefde - Aziza el Baraka RECENSIE

Recensie: De betekenis van liefde - Aziza el Baraka

In De betekenis van liefde staat liefde centraal. We volgen het leven van Fatima en haar verschillende pogingen tot het vinden van ware liefde. De zoektocht naar liefde start bij haar eerste echtgenoot Kamal die echter overlijdt tijdens hun huwelijksnacht. Fatima brengt een nacht in de gevangenis door, waar ze ondervraagd wordt door Hisham. Enige tijd later trouwt Fatima een tweede keer, met weduwnaar Samir. Ook hij overlijdt waarna Fatima terechtkomt bij huwelijksmakelaar Lotfi. De relatie met Lotfi is helemaal niet wat Fatima verwacht van de liefde. Na zijn overlijden ontmoet ze eindelijk haar ware liefde. Zakaria draagt zijn echtgenote op handen en gedurende tien jaar geniet Fatima van haar gelukkig huwelijk en pril gezinnetje. Tot het noodlot opnieuw toeslaat...

De betekenis van liefde is een vlot geschreven verhaal, met eenvoudige zinnen en een helder taalgebruik. De gebeurtenissen, die soms meerdere jaren uit het leven van Fatima behelzen, volgen elkaar op een goed tempo op. Met slechts weinig woorden worden de omstandigheden beeldend geschetst, bijvoorbeeld van de vechtpartij op het trouwfeest van Fatima. Het verhaal speelt zich af in een Marokkaanse gemeenschap. Hierdoor komt het ook waarheidsgetrouw over. Een gearrangeerd huwelijk maakt deel uit van de Marokkaanse traditie.

Aziza el Baraka schreef met De betekenis van liefde een indringend verhaal over de zoektocht naar het belangrijkste in het leven: de liefde. Ze is erin geslaagd om de vele verschillende gezichten van liefde te tonen. Ware liefde, een gearrangeerd huwelijk, liefde voor jezelf, liefde waarin emotioneel misbruik centraal staat... Door in elk hoofdstuk de relatie met een andere man te belichten, komt ook in elk hoofdstuk een andere versie van liefde naar voor.

De betekenis van liefde blijft aan de oppervlakte bij de personages. Doorheen het verhaal leer je Fatima beter kennen maar de overige personages worden niet uitgediept. Met enkele goed gekozen zinnen en gebeurtenissen schetst Aziza el Baraka het karakter van elke man. Dit is voldoende om je er een goed beeld van te maken. Het boek hoeft geen verdere uitdieping.

Hoewel De betekenis van liefde slechts 142 pagina's telt, is dit genoeg om indruk na te laten. Het laat je stilstaan bij liefdeloze relaties en hoe moeilijk het is om hieraan te ontsnappen maar ook bij verbintenissen tussen mensen en ware liefde.

De betekenis van liefde

1  2  3  4  5

In De betekenis van liefde onderzoekt Aziza el Baraka de rol die liefde vervult in een mensenleven. Het verhaal gaat over Fatima, die in haar relaties de verschillende vormen van liefde leert kennen. De betekenis van liefde van Aziza el Baraka is een ware geschiedenis van de liefde: een prachtige, grensoverschrijdende vlucht van de verbeelding.

Riyan belandt in het ziekenhuis naast Fatima, beiden opgenomen met hartfalen. Ze hebben elkaar al bijna zestig jaar niet gezien. Fatima leert Riyan kennen als zijn broer Kamal om haar hand vraagt. Ze trouwen, maar Kamal overlijdt tijdens de huwelijksnacht. De bruid brengt een nacht door in de gevangenis, waarna ze wordt ondervraagd door Hisham. Enige tijd daarna trouwt Fatima met de weduwnaar Samir. Als ook hij sterft trouwt ze met de huwelijksmakelaar Lotfi, en na zíjn dood huwt ze de blinde Zakaria, die haar echte liefde toont. Na tien gelukkige huwelijksjaren komt hij bij een verkeersongeval om het leven, en dan vindt Hisham de moed om Fatima om haar hand te vragen. Ze weigert 328 keer. Tot aan haar sterfbed leert ze over de liefde.

In haar poëtische debuutroman De betekenis van liefde toont Aziza el Baraka de rol die liefde vervult in een mensenleven. El Baraka weet in iedere relatie die Fatima aangaat een andere vorm van liefde te belichten, van een gearrangeerd huwelijk tot een jarenlange stille verliefdheid.

• Slag of stoot - Meghan Quinn