Zomerburen - Rianne Robben RECENSIE

Recensie: Zomerburen - Rianne Robben

Alsof samen overvallen worden nog niet erg genoeg was, besluit Niels ook nog eens alleen naar Australië te vertrekken om te gaan reizen. Olivia blijft achter met een gebroken hart en in plaats van terug te keren naar huis, gaat ze logeren bij haar oma en opa in Drenthe. Als kind groeide ze daar ook op en het duurt dan ook niet lang voor ze zich weer helemaal op haar plek voelt. Daar speelt het buurmeisje van haar grootouders, Ilse, een grote rol in. Toch blijven de twijfels rondspoken. Wat zal ze gaan studeren? Hoe moet het verder met Niels? En waarom zijn Ilse's ogen zo mooi?

Het is heel moeilijk om Zomerburen inhoudelijk te bespreken zonder teveel van de romantische verhaallijn weg te geven. Dat is zeker ook een element om mee te nemen als je dit boek wil gaan lezen. Door de achterflap en de thematiek, ligt het er eigenlijk vingerdik bovenop wat er allemaal gaat gebeuren. Daardoor levert Rianne Robben in op originaliteit en verrassingseffect, maar dat mag de pret niet volledig drukken.

De stijl van Robben is namelijk prettig. De combinatie van luchtig, grappig en toch een hoofdpersonage vol twijfels en angsten herkenbaar neerzetten, is niet altijd eenvoudig. Rianne Robben slaagt daar zeker in en daardoor gaat het lezen gesmeerd. Misschien soms wat té gesmeerd. In het achterhoofd houdend dat de personages rond de 18 jaar oud zijn, voelt Zomerburen af en toe wel heel jeugdig aan en zijn sommige herhalingen net teveel van het goede. Het verhaal verliest om deze redenen wat aan impact voor de doelgroep van 15+ en past wellicht beter bij de 13 tot 15-jarigen qua leeservaring.

De jongvolwassen personages hebben allemaal hun eigen demonen waar ze tegen vechten. Het overheersende thema, seksuele geaardheid, drukt een grote stempel op het verhaal en dat maakt het boek zeker aantrekkelijk voor lezers die zelf in de fase van hun leven zitten waarin ze volop bezig zijn aan een ontdekkingstocht langs alle mogelijkheden. Toch ontwikkelen de personages zich niet echt en de eerder benoemde voorspelbaarheid haalt de spanning uit het verhaal.

Wat Rianne Robben erg goed doet, is Drenthe op de literaire kaart zetten. De informatie over Drenthe en het gebruik van stukken dialect in de conversaties, geeft een heel eigen gevoel aan Zomerburen. Het plaatsen van tieners in een dorp waar niet veel te beleven valt is geen nieuwigheid, maar Robben voegt er iets extra's aan toe waardoor je als lezer het gevoel hebt wat te leren. Daar gaat de auteur nog even op verder achteraan in het boek, bij 'Aanvullende informatie' en de 'Woordenlijst'.

De conclusie zit vol met gemengde gevoelens. Langs de ene kant krijg je een goed gevoel tijdens het lezen en zit niets het verhaal in de weg, maar net dat maakt dat het ook wat te weinig om het lijf heeft om echt gedenkwaardig te zijn. Zomerburen is een perfect boek om op een zondagmiddag in de tuin te lezen, straks als de lente weer komt en alle vlinders om en in je gaan fladderen.

Recensie: Zomerburen - Rianne Robben

Zomerburen

1  2  3  4  5

Opgroeien hoort een rechte lijn te zijn. Niet... dit.

Olivia heeft haar toekomst al helemaal uitgestippeld: na de zomer gaat ze Nederlands studeren en samenwonen met haar vriendje Niels. Dat plan valt echter in duigen als hij in de eerste week van de zomervakantie in zijn eentje naar Australië vertrekt.

Verdrietig en in de war besluit Olivia de zomer door te brengen bij haar opa en oma in Drenthe, waar ze elke dag afspreekt met hun buurmeisje Ilse. Met Ilse durft ze haar twijfels te delen; over haar vriendje, haar studie en haar toekomst. Olivia merkt dat ze langzaam weer vrolijker wordt. Zou dat komen door de lieve lach en de mooie krullen van Ilse waar ze opeens zo vaak aan moet denken?