Hej Denemarken - Svea Ersson RECENSIE

Recensie: Hej Denemarken - Svea Ersson

Robin, de vriend van Merel, krijgt de kans om voor zijn werk in Denemarken te gaan wonen. Hoewel Merel eerst haar twijfels heeft, gaat ze uiteindelijk toch overstag en begint te dromen van een eigen winkel daar. Bij aankomst worden ze hartelijk welkom geheten door hun buren, maar ondervinden ze ook een aantal problemen die hen doen twijfelen aan hun verhuis.

Hej Denemarken is een vertrek-thriller binnen de reeks van Marelle Boersma. Zij vroeg deze keer echter aan Svea Ersson om een boek te schrijven. Eerder schreef ze binnen dezelfde reeks al Vlucht naar Kos. Ook won Ersson in 2008 de schrijfwedstrijd die uitgeverij De Crime Compagnie in samenwerking met Vrouwenthrillers.nl en Chicklit.nl had uitgeschreven, pende ze reeds een paar andere thrillers neer en droeg ze bij aan verschillende verhalenbundels.

Het verhaal begint in Nederland en geeft een inkijkje in de wereld en vooral ook in de relatie van Merel en Robin. Het kan haast niet anders dan dat de verhouding tussen de twee al wat wenkbrauwen doet fronsen. Dat Robin niet helemaal zuiver op de graat is, wordt meteen duidelijk en het avontuur in Denemarken lijkt dan ook vanaf het begin gedoemd om te mislukken. Het echte gevaar in Hej Denemarken zal, eens de grens over, echter vanuit een andere hoek blijken te komen.

Merel is een braaf en naïef meisje dat gaandeweg zal moeten leren zichzelf op de eerste plaats te zetten. Robin is vooral met zijn eigen zaakjes begaan en zijn nieuwe carrière. De twee lijken vooral elkaars tegengestelde te zijn. De verhuis naar Denemarken kan een nieuwe start zijn, maar leidt tot een crisis waarbij de twee hoofdpersonages hun leven in de waagschaal leggen.

Svea Ersson creëerde met Hej Denemarken een verhaal in een winterse setting. De sneeuw en de periode voorafgaand aan kerst zorgen voor sfeer. Het weer heeft een bijrolletje en wordt niet echt als spanningselement gebruikt. Dat hoeft natuurlijk niet, helaas blijft de echte spanning ook uit. Ersson speelt vooral met de emoties van de personages. Er is wat dreiging van buitenaf en het is tamelijk duidelijk wie daar een rol in speelt. Op het einde krijgt de plot enkele wendingen die voor de doorgewinterde thrillerlezer ook niet geheel onverwacht komen, maar wel aardig gevonden zijn.

Hej Denemarken is een vlot lezende, lichte thriller die zorgt voor het nodige leesplezier en ontspanning. De auteur weet door voldoende afwisseling tussen de hoofdstukken de aandacht goed vast te houden. Er komt wat giswerk aan te pas naar de motieven van een aantal personages en dat prikkelt de nieuwsgierigheid. Ondanks het feit dat de plot niet nagelbijtend spannend is, is het een leuke leeservaring. Perfect voor de tijd van het jaar.

Recensie: Hej Denemarken - Svea Ersson

Een vertrek thriller - Hej Denemarken

1  2  3  4  5

Als Merels vriend Robin voor zijn werk naar Denemarken moet verhuizen, besluit zij daar haar droom van een eigen speelgoedwinkel te verwezenlijken. Helaas verloopt de start maar moeizaam en Robin begint zich steeds vreemder te gedragen. Wanneer hij vervolgens iets onmogelijks van Merel eist, is ze er klaar mee. Dan wordt Robin gearresteerd op verdenking van moord en doet Merel een aantal schokkende ontdekkingen. Is Robin wel zo onschuldig als hij zich voordoet?