Waarom het mama geen zak kan schelen - Gill Sims RECENSIE

Recensie: Waarom het mama geen zak kan schelen - Gill Sims

Een pittoresk landelijk huisje met een prachtige rozenperk en kakelende kippen, dat is waar mama Ellen van droomt. Echter loopt haar leven totaal anders, zoals dat altijd gaat met haar leven. Ook de kinderen van Ellen zijn veranderd van lieftallige kleuters naar tieners die het bloed onder je nagels vandaan halen. Ellens kinderen brengen de dag al snapchattend door en communiceren voornamelijk met gezucht. Maar als ze een taxiritje nodig hebben, dan weten ze haar als de kippen te vinden. Ohja, en niet te vergeten, ze plunderen altijd die verdomde koelkast leeg. Kan mama niet gewoon even een moment voor zichzelf hebben!? Het wordt tijd dat mama eens gaat leren om het haar allemaal geen zak meer te kunnen laten schelen!

Gill Sims (1978) is naast auteur ook illustrator. Haar eerste boek genaamd Waarom mama drinkt, was in 2017 een van de bestverkochte boeken in Engeland.  Haar tweede boek Waarom mama vloekt was een nog groter succes en daarom kon een derde boek in deze reeks, genaamd Waarom het mama geen zak kan schelen, natuurlijk niet achterblijven.

Waarom het mama geen zak kan schelen van Gill Sims is een hilarisch boek waarin menig moeder zich zal herkennen in de vele grappige (en emotionele) situaties en uitspraken.

Het verhaal wordt verteld vanuit mama Ellen, maar je leert ook haar man Simon en haar kinderen Jane en Peter goed kennen.

Nadat Simon heeft opgebiecht dat hij een onenightstand heeft gehad, verandert het leven van Ellen volkomen. Ze krijgt een zwaar jaar voor haar kiezen waarin ze moet vechten voor haar huwelijk, haar tieners en de uitdagingen van het leven.

Ellen is een personage dat vooral geen blad voor haar mond neemt, erg cynisch is en die niet vies is van wat grove taal. De zelfkennis die Ellen heeft zorgt ervoor dat iedere onzekerheid, zwakte en verkeerde beslissing van haar onder de loep wordt genomen. Het is een zelfstandige vrouw, die ondanks het extreem zware jaar waar ze doorheen gaat alles zelf wil doen.

Jane (15) en Peter (13) zijn twee puberende kinderen die het bloed onder de nagels van Ellen vandaan halen. Ze kan doen wat ze wil, maar niks is goed in de ogen van haar kinderen. Haar outfits zijn 'basic', ze kan nooit normaal doen en op hulp hoeft ze ook nooit te rekenen. Haar kinderen vertellen haar bijna niks en ze moet overal achter komen via Instagram, waarop ze door haar eigen dochter is geblokkeerd. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat ze haar pubers altijd drie keer iets moet vragen voor het gedaan wordt en ze altijd afgesnauwd wordt. Is er dan niemand die een beetje waardering op kan brengen voor wat ze doet!?

Gill Sims weet je in waarom het mama geen zak kan schelen meerdere malen aan het lachen te maken. Het verhaal van Ellen speelt zich af in de periode van één jaar. De hoofdstukken zijn onderverdeeld in de maanden van het jaar en leest als het ware als een dagboek. Niet alleen de ervaringen van Ellen komen aan bod, maar je leest ook wat het allemaal met haar doet. Door de luchtige schrijfstijl van Gill Sims leest het boek weg als een tierelier. De situaties die in het boek aan bod komen, daar zal iedereen zich in kunnen herkennen. Is het niet als moeder, dan wel als kind.

Waarom het mama geen zak kan schelen van Gill Sims is een erg luchtig en vooral hilarisch geschreven boek dat ideaal is om je mee terug te trekken na een drukke dag. Lachen gegarandeerd!

Waarom het mama geen zak kan schelen

1  2  3  4  5

Al vijftien jaar lang zeggen mensen tegen me dat het "gewoon een fase' is. 's Nachts niet doorslapen is "gewoon een fase'. Ongelukjes op het potje en alles wat daarbij hoort zijn "gewoon een fase'. De driftbuien van de verschrikkelijke twee: ook "gewoon een fase'. Slecht eten, bijdehand zijn, de obsessies. De peutertijd waarin ze weigerden een slaapje te doen, de tienertijd waarin ze niet voor één uur 's middags hun bed uit te krijgen zijn. Allemaal "gewoon fases'. Maar wanneer houden die "fases' eens op? WANNEER?
    Mama droomt van een pittoresk landelijk huisje met een rozenperk en kakelende kippen in de tuin. Maar het leven loopt zoals altijd anders. De kippen blijken vals en zwijgen, en de rozen hebben verraderlijke doornen.
    En dan zijn haar lieftallige kleuters ook nog eens getransformeerd tot onuitstaanbare tieners. In plaats van te fantaseren over wie er zou winnen in een gevecht – een dragon badger of een ninja horse? – brengen ze de dag al snapchattend door, slenteren ze door het huis en communiceren ze uitsluitend door middel van zuchten. Behalve natuurlijk wanneer er verwacht wordt dat Ellen in de vroege uurtjes haar taxidiensten aanbiedt, of als ze extravagant poseren voor hun Instagram-stories. En er is nooit, maar dan ook nooit, melk in huis.
    Kan mama ook maar één moment voor haarzelf hebben? Kan ze soms wat me-time krijgen, nu ze haar eigen tanden nog heeft? En kan ze eindelijk een manier vinden om er helemaal geen zak om te geven?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen