Het piranha-complot - Jozua Douglas RECENSIE

Recensie: Het piranha-complot - Jozua Douglas

Wanneer de president van Costa Kanaria Max Romero wordt gearresteerd, wordt zijn 12-jarige zoon Angelino benoemd tot president. De kinderen van de president van Costa Banana, Rosa en Fico, worden benoemd tot adviseurs van Angelino. Met zijn drieën bedenken ze een hele hoop nieuwe wetten en regels. De ene na de andere nieuwe wet wordt geschreven en veel oude regel worden geschrapt. Wat eerst een droom lijkt, blijkt na een tijdje toch niet alleen maar leuk te zijn. Er gebeuren vreemde dingen. Er ligt constant gevaar op de loer. Zal het ze lukken om erachter te komen wie hier achter zit?

Het piranha-complot is het laatste boek, uit een serie van zes boeken over Costa Banana, geschreven door Jozua Douglas, met zwart-wit illustraties van Elly Hees. Alle zes boeken van de serie over Costa Banana zijn los te lezen en bevatten allemaal een verhaal op zich. De verhalen gaan over Rosa en Fico, de kinderen van Pablo Fernando de president van Costa Banana. In het boek worden de hoofdpersonen in het begin van het verhaal geïntroduceerd, met daarbij hun geïllustreerde portretten.

Het zesde boek, Het piranha-complot, begint met de strijd tussen de twee presidenten; Pablo Fernando van Costa Banana en Max Romero president van Costa Kanaria. De president Max Romero werd ook al geïntroduceerd in het vijfde boek van de serie; De eilandenruzie, welke kinderboekenweekgeschenk was in 2018.

Het piranha-complot is een spannend en fantasierijk avontuur. Stel je eens voor hoe het zou zijn wanneer jij als kind de president mocht zijn. Dan zou je er misschien ook wel voor kiezen om elke maand je verjaardag te vieren en om bedtijd af te schaffen. Dit zijn enkele voorbeelden van de nieuwe wetten van president Angelino.

Het verhaal leest gemakkelijk weg en is fantasierijk geschreven. De korte hoofdstukken maken dat je gemakkelijk doorleest en de illustraties zijn een fijne afwisseling. Elk hoofdstuk wordt gesierd door een Piranha, het symbool van de familie Romero. De bijzondere namen maken het in het begin wat lastig om te onthouden wie nu wie is, maar door de illustraties van de personages wordt dat gemakkelijker.

Het verhaal begint voornamelijk met veel humor, maar langzaam verandert het verhaal in een spannend avontuur. In een hoog tempo volgen de verschillende gebeurtenissen zich op, wat maakt dat je snel geneigd bent om het verhaal door te lezen. Het eerste deel wordt gesierd door absurditeit en humor, om vervolgens door te gaan in spanning en avontuur met een aantal verassende wendingen.

Het piranha-complot is een aanrader voor de jonge lezer die houdt van een verhaal met humor, maar die een spannend en meeslepend avontuur niet schuwt.

Costa Banana 6 - Het piranha-complot

1  2  3  4  5

Het piranha-complot is deel 6 in de serie Costa Banana van Jozua Douglas. Rosa en Fico zijn gevlucht naar Costa Kanaria, waar hun vriend net president is geworden. Maar dan ontdekt Rosa een complot.

Het piranha-complot is het zesde en laatste deel in de supergrappige en populaire kinderboekenserie Costa Banana van Jozua Douglas, met zwart-witillustraties van Elly Hees.

Pablo Fernando wordt afgezet en is niet langer president van Costa Banana. Hij vlucht met zijn gezin naar Costa Kanaria, waar de 12-jarige Angelino net president is geworden. Angelino benoemt Rosa en Fico tot zijn adviseurs. Maar een land besturen blijkt lastiger dan ze dachten en overal loert gevaar. Als Rosa een gemeen complot ontdekt is het al bijna te laat. Lukt het haar de jonge president te redden?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn