Thirsa en het spookvliegtuig - Connie Mitchell RECENSIE

Recensie: Thirsa en het spookvliegtuig - Connie Mitchell

In Thirsa en het spookvliegtuig maken we kennis met de elfjarige Thirsa en haar vrienden Joep en Eric. De ouders van Thirsa zijn uit elkaar en daar heeft ze het moeilijk mee. Helemaal omdat de nieuwe vriend van haar moeder, 'oom' Walter en zijn irritante zoon Theo ineens bij hen zijn ingetrokken. Thirsa gaat graag op bezoek bij haar vergeetachtige oma Fien. Oma is lief, grappig en vrolijk. Behalve als ze vertelt over de Tweede Wereldoorlog, dan wordt ze heel verdrietig. In de oorlog verloor oma namelijk haar grote liefde. Thirsa en haar vrienden bedenken een plan om oma weer blij te maken. Hierdoor beleven ze een spannend avontuur, dat ze niet helemaal hadden voorzien.

Thirsa is de hoofdpersoon in Thirsa en het spookvliegtuig. Connie Mitchell heeft haar als lieve kleindochter voor haar oma afgespiegeld. Maar tegelijkertijd is Thirsa ook een meisje 'met ballen'. Zij is de held in dit boek. Natuurlijk heeft ze haar vrienden Eric en Joep, maar Thirsa neemt wel in alles het voortouw. En wat dacht je van het leren vliegen in een vliegtuig. Thirsa draait er haar hand niet voor om. Het is natuurlijk wel een beetje onrealistisch dat een elfjarige vlieglessen krijgt van haar vader. Toch heeft Mitchell het op zo'n manier beschreven dat dit je als lezer geen enkele keer stoort.

Thirsa en haar vrienden besluiten oma weer vrolijk te maken. Oma woont niet meer thuis, maar in een verzorgingstehuis. Oma vergeet steeds meer. Toch komt Thirsa graag bij oma en ze wil haar heel graag helpen. Aandoenlijk is het om te lezen als blijkt dat niet alle acties van Thirsa direct het gewenste effect hebben. Hierdoor wordt de goedheid van Thirsa benadrukt, maar het geeft ook weer hoe het proces verloopt van iemand die steeds een beetje meer vergeet.

Magie speelt in dit boek ook een rol. In de verborgen ruimte in het huis van Thirsa, waar vroeger oma heeft gewoond en ze piloot John heeft verstopt, vinden ze een magisch tekenblok. Die kunnen de drie vrienden goed kunnen gebruiken bij hun plannen om John na al die jaren weer terug te vinden. Alles wat er op dat magische tekenblok wordt getekend, wordt echt als er op de rode knop wordt gedrukt. Dat gebeurt ook als Thirsa een vliegtuig tekent. Zou dat de oplossing zijn? Kunnen ze met dat vliegtuig naar Engeland vliegen om piloot John te zoeken? En natuurlijk gaat Thirsa achter het stuur.

Connie Mitchell heeft het verhaal van Thirsa en het spookvliegtuig vlot verteld. Er gebeurt veel in korte hoofdstukken. Dit zal jonge lezers zeker boeien. De onrealistische zaken in combinatie met een vleugje magie maken dit verhaal tot een leuk boek dat erg gemakkelijk weg leest. Mitchell heeft de standaardpatronen doorbroken tussen jongens en meisjes, maar soms worden ze ook weer heerlijk stereotype weergegeven. Een boek met een lekkere dosis humor en de open blik van hoe kinderen zijn. Daar kunnen wij als volwassenen nog een boel van leren.

Knap hoe Mitchell dit verhaal heeft verteld. En dat te bedenken dat dit haar eerste kinderboek is. De illustraties zijn van Jeska Verstegen, leuke zwart-wil illustraties die het verhaal ondersteunen.

Thirsa en het spookvliegtuig is een boek over vriendschap, moed en doorzetten. Een spannend avontuur met een vleugje magie en wat fantasie, geschikt voor jonge lezertjes vanaf een jaar of negen.

Thirsa en het spookvliegtuig

1  2  3  4  5

Thirsa's ouders zijn gescheiden. Nu wonen "oom' Walter en zijn ­irritante zoon Theo ineens bij haar in huis. Thirsa mist haar vader en haar lieve, vergeetachtige oma, die soms denkt dat de Tweede Wereldoorlog nog niet is afgelopen. In de oorlog verloor oma haar grote liefde, waardoor ze soms nog steeds verdrietig is. Thirsa en haar twee beste vrienden – de grappige Joep en de slimme Eric – bedenken een plan om oma weer blij te maken. Onbedoeld raken de drie vrienden verzeild in een onstuimig avontuur dat niet alleen over de Tweede Wereldoorlog gaat, maar ook over een magisch tekenblok, een spookvliegtuig en een stoer meisje dat piloot wil worden.