Verheven Koninkrijk - Yaa Gyasi RECENSIE

Recensie: Verheven Koninkrijk - Yaa Gyasi

Voor Gifty haar geboorte, woonden haar ouders en broer in Ghana. Op zoek naar een beter leven emigreren ze naar Amerika, waar Gifty wordt geboren. Hier blijkt het echter niet heelmaal zo te zijn zoals ze hadden verwacht en Gifty's vader keert terug naar Ghana. Wanneer Gifty's broer Nana verslaafd raakt aan pijnstillers en overlijdt aan een overdosis, wordt hun moeder depressief. Gifty vindt dit lastig om te zien en besluit haar moeder in huis te nemen, terwijl ze ondertussen neurowetenschappen studeert.

Verheven koninkrijk is een bijzonder boek, het is geen makkelijk boek om iets over te vertellen. Het kost enige tijd voor je in het verhaal zit, maar daarna blijft het boek in je hoofd zitten. Yaa Gyasi beschrijft hierin veel verschillende thema's: verlating, depressie, verslaving, discriminatie, geloof en wetenschap. Door al deze thema's heb je na het lezen van het boek bijna de neiging om het boek nog een keer te lezen, om de achterliggende boodschap(pen) beter te begrijpen.

Je leeft al snel mee met de hoofdpersoon, Gifty. Het boek is vanuit haar perspectief geschreven en door alles wat ze mee maakt / heeft gemaakt, krijgt ze al snel een plekje in je hart. Gifty zit als het ware gevangen in twee werelden. In Ghana is ze een vreemde eend in de bijt, in de Verenigde Staten wordt ze gezien als een immigrant. Yaa Gyasi beschrijft dit op een mooie manier: 'De les die ik nooit meer helemaal van me af heb weten te schudden: dat ik altijd iets zou moeten bewijzen en dat ik daar alleen in zou slagen door een briljante uitblinker te worden.'

Gifty heeft een ingetogen en zakelijke kijk op alles wat om haar heen gebeurt, maar ze is wel een krachtige hoofdpersoon. Ze is een echte doorzetter, iemand die niet bij de pakken neer gaat zitten. Dit maakt je dan ook erg nieuwsgierig naar hoe ze alles aan gaat pakken en hoe het met haar afloopt. Ze probeert het verdriet om haar moeder en broer te overleven, terwijl ze druk bezig is met het nastreven van haar ambities.

De schrijfstijl van Yaa Gyasi is af en toe een beetje verwarrend. Ze schrijft wisselend in het heden en het verleden. Ook de stukken in het verleden, zijn niet altijd helemaal op chronologische volgorde, waardoor je soms even een beetje de draad kwijt bent. Ze beschrijft op een ontzettend mooie manier het leven van het Ghanese gezin in de Verenigde Staten, waarbij de gevolgen van verslaving en depressie goed duidelijk worden. Verheven koninkrijk in een ingetogen verhaal, maar wel met ontzettend veel diepgang.

Kortom, Verheven koninkrijk is een prachtig boek over acceptatie, zelfontplooiing, familie, geloof en identiteit!

Verheven koninkrijk

Yaa Gyasi

3 september 2020

ISBN 9789403196800
    Uitgever De Bezige Bij
    272 pagina's

De Bezige Bij

1  2  3  4  5

Gifty is een briljante studente neurowetenschap aan de universiteit van Stanford. Haar drijfveer is de fatale overdosis van haar broer, verslaafd aan pijnstillers, en de depressie van haar moeder. Gifty is vastberaden om de wetenschappelijke oorzaak te vinden van al het verdriet en lijden dat haar leven domineert. Dan zet een telefoontje haar eenzame leven in haar laboratorium volledig op zijn kop. Haar moeder wil zelfmoord plegen en ten einde raad neemt Gifty haar in huis. Het brengt haar weer terug naar het geloof dat zoveel houvast gaf in haar jeugd. De kerk waar ze in opgroeide beloofde verlossing, maar gaf nooit duidelijkheid hoe die te bereiken. Terwijl haar moeder in bed blijft liggen worstelt Gifty tussen geloof en wetenschap, en zoekt naar een manier om haar liefde voor haar familie in daden om te zetten.

Verheven koninkrijk is een ontroerend portret van een Ghanees immigrantengezin in de vs dat zucht onder het juk van verdriet, depressie en verslaving. Het is een wonderschoon geschreven en emotioneel zeer beladen opvolger van het fenomenale Weg naar huis, en is de meesterproef van het literaire talent Yaa Gyasi.