Geworteld in het kwaad - Karen Dionne RECENSIE

Recensie: Geworteld in het kwaad - Karen Dionne

Rachel groeide op in een afgelegen moerasgebied samen met haar ouders en oudere zus. Tot haar moeder vermoord werd en haar vader vervolgens zelfmoord pleegde. Al zijn de politie en media ervan overtuigd dat de vader van Rachel de dader is, toch is zij zelf al vijftien jaar overtuigd van haar schuld. Verborgen in een zelf opgelegd isolement in de psychiatrie komt ze erachter dat zij misschien toch de dader niet was. Hoe meer de waarheid naar buiten komt hoe groter het gevaar voor Rachel wordt.

Geworteld in het kwaad is de tweede thriller van Karen Dionne die naar het Nederlands vertaald werd. Dat de auteur zelf in de wildernis opgroeide lijkt evident aangezien beide boeken zich afspelen in een afgelegen moerasgebied. Je voelt de liefde voor de natuur die de auteur bezit en die ze terug laat keren in haar personages. De afzondering van de plaats waar Geworteld in het kwaad zich afspeelt zorgt al snel voor een sfeer die heel passend is bij een thriller. Dat maakt de setting van dit boek ook extra bijzonder.

Dit verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven: Rachel in het heden en haar moeder Jenny in het verleden. Al snel wordt duidelijk dat er meer aan de hand is binnen het gezin dan wat zichtbaar is aan de oppervlakte. Het beperkte aantal personages vormt een hechte groep afgezonderd van de buitenwereld die slechts beschikt over de basisvoorzieningen in hun afgelegen cottage. Geworteld in het kwaad is geen gewoon misdaadverhaal. Het is een sterke psychologische thriller over een ontwricht gezin dat te maken krijgt met enkele gruwelijke gebeurtenissen. Het psychologische aspect wordt sterk uitgewerkt in dit verhaal, vooral in de hoofdstukken uit het verleden. Karen Dionne slaagt er goed in om de lezer inzicht te geven in wat psychische problemen binnen een gezin kunnen doen en wat de gevolgen hiervan zijn. Het is een verhaal dat je verbijstert en heel echt lijkt doordat het zich zo geïsoleerd afspeelt.

Het gezin van Rachel vormen de voornaamste hoofdpersonages en die leren we via heden en verleden dan ook goed kennen. Vooral in het handelen van de moeder en haar twee dochters krijg je een goed inzicht. Dit verhaal gaat niet enkel om het achterhalen van de waarheid over wie de moordenaar is, maar vooral over het waarom en welke beslissingen hebben geleid tot deze vreselijke daad. Karen Dionne weet de spanning goed op te bouwen en de korte hoofdstukken laten je door het verhaal vliegen terwijl je zo snel mogelijk te weten wilt komen wat er nu juist gebeurd is. Haar schrijfstijl is goed en aangenaam om te lezen. Ze weet haar kennis over de natuur mooi te beschrijven en verwerken in dit boek, zonder dat het overkomt als overdadige informatie. De setting die ze voor Geworteld in het kwaad heeft gecreëerd voegt zeker een extra waarde toe aan deze thriller.

Geworteld in het kwaad is een sterke psychologische thriller met goed uitgewerkte personages en een knappe portie opbouwende spanning. Het afgelegen moerasgebied waar het verhaal zich afspeelt in combinatie met de bijzondere personages maken van dit boek een goed uitgewerkte en originele thriller.

Geworteld in het kwaad

1  2  3  4  5

Rachel herinnert zich steeds meer details over de dag dat haar ouders werden vermoord. Moord waarvoor zij al jarenlang opgesloten zit. Ze beseft dat de waarheid anders is dan haar voorgespiegeld werd.

Geworteld in het kwaad (The Wicked Sister) is de tweede thriller van Karen Dionne na Dochter van het moeras.

Al jarenlang leeft Rachel in een psychiatrische inrichting, als straf voor de moord op haar ouders, die ze als kind pleegde. Maar wanneer ze door een journalistiek onderzoek nieuwe details over de moorden ontdekt, keert ze terug naar de blokhut in het afgelegen moerasgebied waar ze met haar ouders en zus woonde.

Terwijl Rachel zich steeds meer herinnert over wat er echt gebeurde op de dag dat haar ouders werden vermoord, beseft ze dat de geschiedenis en de geheimen die ze met haar zus deelt, misschien wel het allergrootste gevaar vormen…