Zing zing zing de wereld rond - Jef Aerts RECENSIE

Recensie: Zing zing zing de wereld rond - Jef Aerts

In dit prachtige boek, krijg je een verzameling van eenvoudige liedjes uit alle delen van de wereld. Marieke Van Ditshuizen, de illustrator, tekende bij elk liedje vermakelijke illustraties. Jef Aerts, de auteur, schreef er inspirerende en grappige verhalen bij.

Als lezer van het boek Zing zing zing de wereld rond reis je als het ware door de liedjes en de verhalen. Zo kom je op je reis terecht in landen als Nederland, Marokko, Zweden, Turkije, Brazilië, India, ...

Muziek vormt doorheen al deze verschillende culturen ongetwijfeld een verbindende rol.

Via de QR-code of de link naar de website vooraan in het boek, kan je de liedjes beluisteren (zowel instrumentaal als met zang). Zo proef je de verschillende klanken en emoties en krijg je een beter idee van de sfeer bij bepaalde culturen.

Jef Aerts, de schrijver van de bijbehorende verhalen, maakte prachtige, korte én grappige verhalen. Deze passen perfect bij de liedjes, maar ook bij de wondermooie illustraties van Marieke Van Ditshuizen. Zij verzamelde in samenwerking met Aslan Muziekcentrum, een centrum voor 'grenzeloze' muziek-, dans- en theatereducatie uit Amsterdam, kinderliedjes uit 11 verschillende culturen.

'Samen zingen, dansen en spelen is niet alleen een groot plezier, het vergroot ook het begrip tussen verschillende groepen. Verdieping in elkaars cultuur en achtergronden is daarbij essentieel.' Deze fundamentele uitspraak kan je terugvinden in het nawoord waar je bij elk lied ook wat meer uitleg kan terugvinden wat betreft oorsprong en vertaling in het Nederlands.

De prachtige paginagrote illustraties van Zing zing zing de wereld rond vormen een toegevoegde waarde in dit boek. Bij elk lied en bijhorend verhaal, werd een sfeervolle illustratie gemaakt. De getekende personages, 2 jongens en 3 meisjes, komen zo telkens in een andere cultuur terecht. Ze gaan als het ware met jou mee op reis doorheen de verschillende landen. Wat er dan telkens verandert, is de omgeving waarin de kinderen vertoeven, alsook de cultuur en de sfeer die doorheen de illustraties veranderen.

De rijke en originele verhalen die Jef Aerts bij de liedjes en illustraties maakte, zijn erg grappig en fantasievol. Bij het lied van de kaaivrouw, kan je de kinderen eerst terugvinden in de mond van de kaaivrouw, om nadien mee te varen op de buik van de kaaivrouw. Ze gebruiken de buik als een soort van kano. In het lied van de stier gaat de juf opeens met de stier dansen. Verrassende en originele verhalen die je werkelijk de sfeer laten opsnuiven van de verschillende culturen.

De liedjes in Zing zing zing de wereld rond maken ook deel uit van een muziekmethode, Muziek Talent Express, een praktijkboek waar uitgewerkte lessen in staan om met de liedjes aan de slag te gaan. Voor meer info kan je kijken op aslanmuziek.nl

Laat je meevoeren op de muziek met het prachtige prentenboek Zing zing zing de wereld rond.

Zing zing zing de wereld rond

1  2  3  4  5

Marieke van Ditshuizen verzamelde, samen met Aslan Muziekcentrum, elf eenvoudige liedjes uit alle delen van de wereld die je met jonge kinderen kunt zingen. Al zingend reis je van Nederland naar Nieuw-Zeeland en van Suriname naar Marokko. Onderweg kijk je je ogen uit: een dansende stier, een kaaiman in de rivier en duizend lampionnen die de avondlucht verlichten. Jef Aerts schreef er onweerstaanbaar grappige en fantasierijke verhalen bij, geïnspireerd door de liedjes en illustraties. Alle kinderen kunnen meezingen!