Fantoomliefde - Laura Freudenthalerer RECENSIE

Recensie: Fantoomliefde - Laura Freudenthaler

In Fantoomliefde van Laura Freudenthaler lezen we over Anna. Deze pianodocente heeft besloten een sabbatical van een jaar te nemen. Ze heeft allerlei plannen: veel pianospelen, een boek schrijven. Maar van al die plannen komt niets. Het muziek maken lukt niet, en ook het boek wil niet vlotten. Ze verliest zichzelf aan haar gedachten. Ze is er namelijk van overtuigd dat haar man Thomas een affaire heeft en deze overtuiging overheerst haar denken. In plaats van een boek te schrijven begint ze in haar notitieboek alle uitgaven van haar man bij te houden door voortdurend in zijn zakken te zoeken naar zijn bonnetjes. Naarmate de tijd vordert creëert Anna een droomwereld waarin ze allerlei situaties tussen haar man en zijn vermeende vriendin voor zich ziet, gebaseerd op de gevonden bonnetjes.

Laura Freudenthaler is een Oostenrijkse schrijfster. Fantoomliefde is dan ook het Duits vertaald. De vertaler, Jan Bert Kanon, verdient absoluut een compliment, want de tekst voelt vloeiend en authentiek Nederlands. Voor het boek Fantoomliefde won Laura Freudenthaler de EU literatuurprijs. Zeker verdiend, want ze schrijft prachtig beschrijvend, ze geeft woorden aan alle kleuren, geluiden, sferen en emoties die Anna ervaart.  Freudentaler heeft een bijzondere stijl van schrijven, met veel korte zinnen. Dit geeft een bijzonder, poëtisch effect. Deze stijl past ook goed bij de gedachtewereld van Anna, die de hele dag bezig is met ervaren, nadenken, fantaseren en dromen.

Zodra je Fantoomliefde begint te lezen stap je een dromerige wereld binnen. Zonder introductie wie Anna is, waar ze vandaan komt of hoe oud ze nu precies is, ben je in de kleine wereld van het appartement van Anna en Thomas, en de droomwereld die Anna's gedachten beheerst. Naarmate het verhaal vordert wordt het door kleine aanwijzingen duidelijker wie Anna en Thomas precies zijn. Dit onduidelijke, langzaam wat helder wordende, geeft een verassend effect, alsof je langzaam een plaatje tevoorschijn ziet komen, zonder dat het beeld helemaal duidelijk wordt.

Fantoomliefde is geen lange roman. Hierdoor kun je het in één dag uitlezen. Aan het eind van het boek heb je het gevoel dat je meegenomen bent in een andere wereld. Als je daar weer uitstapt moet je even nadenken: heb ik het verhaal goed begrepen? Wat is nu precies het einde? Zoals bij een droomwereld past wordt namelijk niet alles even duidelijk in het verhaal. Dit maakt deze roman alleen maar poëtischer en intenser. Fantoomliefde is een terecht beloonde roman: prachtig geschreven en een rijke ervaring voor de lezer.

Fantoomliefde

1  2  3  4  5

Fantoomliefde van Laura Freudenthaler is een poëtische roman over een driehoeksverhouding en over de kracht van verbeelding. Winnaar van de EU Literatuurprijs 2019.

Pianiste Anne woont al meer dan twintig jaar met Thomas in een appartement in Wenen. Ze waren compleet vertrouwd met elkaar. Nu zit Anne vast in haar sabbaticaljaar. Ze zou eigenlijk piano moeten spelen en een boek moeten schrijven, maar het wil niet vlotten. Overdag zwerft ze rond op straat, 's nachts schrijft ze haar observaties in een notitieboekje. Het appartement voelt steeds minder vertrouwd, ook omdat Thomas tegenwoordig vaak afwezig is. Anne verdenkt hem er al een tijdlang van dat hij vreemdgaat en zijn geliefde neemt in Annes gedachten steeds concretere vormen aan.

"Fantoomliefde gaat over steeds verdere vervreemding tussen mensen, zo intens beschreven dat het me niet heeft losgelaten.' – Die Zeit

"Freudenthaler is een van de interessantste schrijvers van de jongere Oostenrijkse generatie en haar roman is indrukwekkend. Wie deze roman niet heeft gelezen, heeft echt iets gemist.' – Die Presse