Dummie de Mummie 0: Een jonge prins in het oude Egypte - Tosca Menten RECENSIE

Recensie: Dummie de Mummie 0: Een jonge prins in het oude Egypte - Tosca Menten

Weer een nieuw boek van Dummie de Mummie, wat een feest. Tosca Menten heeft dit keer een terugblik op de jonge jaren van Dummie de Mummie geschreven, deel 0. Voordat hij een mummie werd, was Dummie immers een jonge prins in het oude Egypte. In deel 0 maken we kennis met hem, toen nog Darwishi, en zijn allerbeste vriend Noezi. Samen beleven ze de spannendste en gekste avonturen. Zo komen ze tijdens het zwemmen en vissen in de Nijl gevaarlijke nijlpaarden tegen, of hangen ze rond in de werkplaats van Noezi's vader, een echte goudsmid.

Voor Darwishi verandert alles als zijn opa overlijdt. Zijn vader wordt koning en Darwishi wordt kroonprins. Dat is verder niet zo erg, maar men verwacht van Darwishi ook dat hij zich daarnaar gedraagt. Daar zit Darwishi totaal niet op te wachten en samen met Noezi bedenkt hij een plannetje om hier onderuit te komen.

Tosca Menten heeft met Een jonge prins in het oude Egypte weer een super leuk verhaal neergezet. Het is grappig en spannend tegelijk. Het is leuk om kennis te maken met het jongetje dat later Dummie wordt. De Dummie die lang geleefde leefde als prins van Egypte. Tosca Menten heeft in dit verhaal een heleboel leuke weetjes over het oude Egypte verstopt. Maar dit heeft ze op een goede manier gedaan, verweven in het verhaal, zodat je als lezer eigenlijk helemaal niet door hebt dat je er ook wat van opsteekt.

Het begin van het begin is spetterend, vol humor. Hierdoor leg je het boek niet gemakkelijk aan de kant, want je wil doorlezen.

'Ik zwem niet met nijlpaarden,' zei Noezi beslist. 'Wie dat wel doet, is dom.'

'De god van de Nijl beschermt ons wel,' zei Darwishi.

'En als die dan net slaapt?' vraagt Noezi.

'Goden slapen niet.'

'Hoe weet jij dat nou?'

'Omdat ik ze nog nooit heb horen snurken.' (p. 6)

De Egyptenaren geloven in allerlei goden. Noezi heeft hier regelmatig zijn bedenkingen over en komt dan met een nuchtere verklaring. Tosca Menten heeft hierin de tijd van het oude Egypte verweven met de tijd van nu. Noezi's nuchtere verklaringen passen namelijk niet altijd met de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Zo oppert Noezi bij de zonsverduistering, waarbij de zon een zwart gat leek, dat de zon en  de maan misschien wel op elkaar waren gebotst. En de scarabee, mestkever, kan zich volgens Noezi helemaal niet uit poep reproduceren, maar komt misschien wel gewoon uit een eitje, net zoals een krokodil. Voor ons klinkt het allemaal heel logisch wat Noezi zegt. Darwishi wordt duidelijk wat meer heen en weer geslingerd tussen twee werelden. Hij probeert te geloven wat de volwassenen zeggen over de goden, maar door de opmerkingen van Noezi wordt hij toch erg aan het twijfelen gebracht.

De schrijfstijl van Tosca Menten is erg toegankelijk. Geen lange zinnen en veel dialogen zorgen ervoor dat het verhaal levendig wordt. Hierdoor leest het boek lekker makkelijk weg.

In Dummie de Mummie deel 0 heeft Tosca Menten elementen toegevoegd die ook in de andere delen van de serie een rol spelen. Als lezer heb je een 'aha-erlebnis' als je de andere boeken uit de serie hebt gelezen. Maar heb je dat niet, is deel 0 ook heel goed te lezen. Zo zullen de echte Dummie-lezers  de gouden scarabee, de groene smaragd en de heilige krokodil bekend voorkomen.

Een jonge prins in het oude Egypte is een heerlijk verhaal, vol humor en spanning. Daarnaast krijg je een beeld van het leven in de Egyptische oudheid.

Dummie de mummie 0 - Een jonge prins in het oude Egypte

1  2  3  4  5

Reis mee met de jonge Dummie door het oude Egypte!

Darwishi Ur-Atum Msamaki Minkabh Ishaq Eboni is de jonge, onbezorgde zoon van Achnetoet en zijn vrouw Enisis. Maar als zijn opa, koning Sadihotep sterft, wordt alles anders. De jonge prins moet ineens van alles leren voor als hij zelf later koning is. Maar Darwishi wordt veel liever goudsmid, zoals de vader van zijn beste vriend Noezi!

Darwishi en Noezi bedenken samen een plan. Ze willen van zelf-uitgehakt goud een machtige gouden scarabee smeden voor in de nieuwe kroon van Achnetoet, zodat die eeuwig blijft leven. Maar de goudmijnen zijn gevaarlijk. En de goden lijken wel boos, want het water in de Nijl blijft maar zakken. Als de scarabee klaar is, staat Darwishi voor een moeilijke keuze. Geeft hij de scarabee aan zijn vader? Of aan de heilige krokodil, zodat die de Nijl weer laat overstromen? Stap op je ezel en reis met deze bijzondere vrienden mee door het prachtige oude Egypte!

Deze los te lezen prequel bij de razend populaire Dummie de mummie-serie levert een spannend kijkje in het leven van een jonge Dummie op, voordat hij een mummie werd. Met grappige illustraties van Geert Gratama.