Greenfeast - Nigel Slater RECENSIE

Recensie: Greenfeast - Nigel Slater

Een groentefeest

Het kookboek Greenfeast van Nigel Slater is een compact boek met een grote hoeveelheid aan groenterecepten voor de herfst en de winter. Deze seizoenen zijn speciaal gekozen omdat de eetlust toeneemt naarmate de temperatuur buiten daalt en de weersomstandigheden slechter worden. Bovendien worden de avonden langer waardoor er meer tijd is om in de keuken te staan. In deze tijd van het jaar hebben mensen behoefte aan voedzamere gerechten dan in de lente en de zomer. Groenten kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Dit gegeven sluit ook aan op de ontwikkeling van de samenleving om steeds gezonder en gevarieerder te gaan eten en dan met name zonder vlees.

Dit kookboek laat zien dat met groenten heerlijke voedzame gerechten bereid kunnen worden.

Greenfeast is een mooi kookboek met heel veel recepten. Het boek bevat al gelijk een leuke inleiding waardoor je gelijk zin hebt om de gerechten te gaan maken. Dit kookboek heeft een duidelijke en originele indeling in hoofdstukken gebaseerd op de hulpmiddelen in de keuken. Voorbeelden van de hoofdstukken zijn in de pan, in de oven, op het fornuis en met een korst.

Bijzonder in dit boek is dat de gerechten geen naam hebben. Alleen de hoofdingrediënten worden genoemd in de hoofdtitel. In de ondertitel wordt het gerecht nader omschreven. De pagina's hebben allen een duidelijke indeling, eerst worden de benodigde ingrediënten en het aantal personen waarvoor het gerecht bestemd is genoemd. Daarna volgt de bereidingswijze en tot slot soms nog een aantal tips die goed van pas komt bij het bereiden van het gerecht.

Een nadeel is dat de bereidingstijd ontbreekt bij de recepten. Deze tijd wordt wel beschreven in het recept zelf, maar het staat niet duidelijk apart vermeld. Het boek bevat mooie foto's van de gerechten op allerlei kleurrijke borden en schalen. In het boek zijn de penseelstreken tussendoor erg bijzonder. Deze zijn in het zwart-wit afgedrukt en gemaakt door illustrator Tom Kemp. Hij brengt zijn penseelwerk vaak aan op porseleinen schalen die hij zelf met een pottenbakkerswiel maakt. Op de voorkant van het boek is ook een gouden penseelstreep te zien, dit komt dus daarna ook weer in het boek terug.

Paddenstoelen, blauwe kaas, Engelse ontbijtmuffins

De foto van dit recept valt op de één of andere manier gelijk op. De champignons hebben een mooie kleur en glans op de foto. De foto trok mij aan om dit recept te gaan maken, naast de foto was ik ook erg nieuwsgierig naar alle smaken in dit recept. Het zoete van de ontbijtmuffins, pittige van de blauwe kaas in combinatie met het zure van de citroen en het kruidige van de tijm. De smaak is erg bevallen. Je proeft veel smaken die mooi in balans zijn. Het is zacht van smaak maar toch ook pittig. Het is wel aan te raden een niet te sterke blauwe kaas te nemen, neem echt een dolce kaas. Met een te sterke kaas zal de kaas overheersen over de champignon. Voeg ook niet teveel citroensap toe anders worden de champignons wat zuur. Dit is natuurlijk ook persoonlijke smaak of je van een zuurtje in je gerecht houdt of niet. Dit is een mooi voorgerechtje om voor te schotelen. Het ziet er mooi en chique uit en smaakt ook nog eens erg lekker. In de titel wordt paddenstoelen aangegeven, hierbij denk je toch snel aan een mix van paddenstoelen, dit is niet het geval. Het recept bevat alleen kastanjechampignons. Ik kan mij voorstellen dat het met andere paddenstoelen ook lekker zal smaken. Dit is zeker een gerecht wat je vaker zal gaan maken.

Rijst, citroen, limoen

Het vorige recept heb ik als voorgerecht gemaakt, dus ik zocht een hoofdgerecht om te maken. Deze rijst was is een leuk gerecht, maar het is wel erg bewerkelijk voor een lunchrijst. Nigel Slater beschrijft het gerecht namelijk als een lunchrijst, maar ik heb hem klaargemaakt voor het avondeten. De rasp van de citrusvruchten in het gerecht zorgt voor een lekkere frisse smaak. De kruiden en blaadjes die je moet toevoegen zorgen dan weer voor een bijzondere en kruidige smaak. Deze combinatie van kruidig en fris is wel uniek voor een rijstgerecht. Als je dit als lunchrijst maakt, wordt het wel een dure lunch. Je hebt best veel ingrediënten nodig, van citrusvruchten tot citroen- en laurierblaadjes. Hier heb je dan vervolgens maar 2 blaadjes van nodig.

Volgens het recept moet je de rijst 10 minuten laten koken met de deksel op de pan, dit moet je goed in de gaten houden want de rijst ging al snel overkoken. Ik zou dit recept niet snel nog een keer maken.

Het boek Greenfeast van Nigel Slater verdient zeker 4 hartjes. Het is een kookboek dat echt vol staat met leuke groenterecepten. Greenfeast is als liefhebber van groeten zeker een boek dat je in de kast hebt moeten staan. Je kunt met dit boek alle kanten op, je kunt een zeer uitgebreid en ingewikkeld recept kiezen, maar je kan ook kiezen voor een simpel gerecht dat snel op tafel staat. De prachtige foto's van de gerechten zullen je uitnodigen deze te gaan maken.

Recensie: Greenfeast - Nigel Slater

Greenfeast - de lekkerste groentegerechten voor de herfst en de winter

1  2  3  4  5

In het najaar verlangen we naar warm, liefdevol en voedzaam eten - voedsel dat ons voorbereidt op de kou en de regen. Greenfeast: heerlijke groenterecepten voor de herfst en de winter is het tweede deel van het Greenfeast-tweeluik waarin geliefd auteur en kok Nigel Slater je zijn verzameling door het seizoen geïnspireerde groenterecepten toont. In meer dan 110 hartverwarmende recepten waarin groenten de hoofdrol spelen, brengt hij een ode aan de herfst en de winter, met voorgestelde variaties die binnen 30 minuten op tafel staan. Van pompoensoep met tahini en sesamzaadjes tot een crumble van prei, tomaat en pecorinokaas, en van romige polenta met knoflook en paddenstoelen tot een cake met gember, kardemom en ahornsiroop - als geen ander laat Nigel Slater je zien dat seizoensgebonden koken en minder vlees eten allesbehalve moeilijk hoeft te zijn!