De sessies - Carla de Jong RECENSIE

Recensie: De sessies - Carla de Jong

De vrienden van weleer, Ola en Luc, Sonja en Dee, besluiten elkaar weer te treffen op een reünie op de plek waar zij elkaar jaren geleden hebben ontmoet. Het landhuis in Friesland was toen het decor voor een retraite van Catherine en Leilah maar doet nu functie als plek voor ontspanning en vriendschap. Althans, dat denken de vier. Al snel wordt duidelijk dat ze de geesten uit het verleden ook dit keer met zich mee hebben genomen en al snel wordt de vriendschap op de proef gesteld. Als ook Catherine en Leilah nog ten tonele verschijnen weet de groep zich helemaal geen raad. Zullen de vier hun persoonlijke en groepsbelangen in het oog kunnen houden of is de druk op eenieder te groot?

De sessies van Carla de Jong is het langverwachte vervolg op haar eerdere bestseller In retraite. De personages uit het boek komen terug na een eerdere samenkomt op het landgoed. Hoewel Carla de Jong in dit boek een aantal keer terugverwijst naar de retraite is dit boek prima op zichzelf te lezen. Met haar duidelijke en laagdrempelige schrijfstijl maakt ze situaties, onderlinge banden en dieperliggende problemen snel duidelijk.

De personages uit het boek leert de lezer goed kennen. Dit komt voornamelijk doordat Carla de Jong ervoor kiest ieder hoofdstuk vanuit een ander perspectief te schrijven. De hoofdstukken zijn kort, maar doordat het verhaal gaat over een relatief korte periode op het landgoed worden meerdere perspectieven over gebeurtenissen belicht.

Het boek roept warme gevoelens op. De vriendschap tussen de vier vormt de rode draad waarbij de persoonlijke situaties een belangrijk zijspoor vormen. Ook roept het boek enige vorm van spanning op. Zeker met de komst van Catherine worden de verhoudingen op scherp gezet en als lezer rijst de vraag of de vriendschap onder de druk zal bezwijken. Doordat de lezer de personages goed leert kennen hoop je als lezer dat het met alle vier goed komt, ondanks de persoonlijke strubbelingen. De vraag hoe het afloopt maar dan ook dat het boek moeilijk weg te leggen is.

De sessies van Carla de Jong is een vervolg op haar eerdere bestseller, maar ook als stand-alone heel fijn om te lezen. De warme band tussen de personages roept een ultiem feelgood-gevoel op. Het boek leest vlot weg door de fijne schrijfstijl en korte hoofstukken. De sessies is uitermate geschikt voor een lekkere avond op de bank!

Recensie: De sessies - Carla de Jong

De sessies

1  2  3  4  5

De sessies van Carla de Jong is het langverwachte vervolg op de bestseller In retraite. Luc, Ola, Dee en Sonja hebben elkaar ontmoet tijdens een vind-jezelfretraite in Friesland, die geleid werd door een goeroeachtige coach, Catherine Richardson. Na de retraite hebben ze zich van haar afgekeerd. Ze verwijten Catherine de dood van het vijfde groepslid, Brad, en betichten haar van belangenverstrengeling.

Vijf jaar na de retraite komen de vier overgebleven groepsleden weer bij elkaar. Hun trauma's blijken verre van verdwenen en twee van hen besluiten toch de hulp van Catherine weer in te roepen. De komst van hun voormalige coach leidt tot een machtsstrijd die hoog oplaait. Er gaat meer stuk dan coaching kan helen.

Carla de Jong levert opnieuw een spannende goodread van hoog niveau af. Helder geschreven, met een intrigerende plot, helemaal van nu!

• Slag of stoot - Meghan Quinn