1001 nacht - Kader Abdolah  RECENSIE

Recensie: 1001 nacht - Kader Abdolah

Koning Sjahriar is bedrogen door zijn vrouw en is daardoor erg verbitterd. Hij nodigt elke nacht een andere vrouw uit bij hem in bed en wanneer de ochtend aanbreekt, laat hij de vrouw doden. Sheherazade, de dochter van Sjahriar's vizier, ziet dit gebeuren en wil dat er een einde aan dit onrecht komt. Ze biedt zich vrijwillig aan om een nacht met de koning door te brengen en start die nacht met het vertellen van een verhaal. Dat verhaal is natuurlijk niet afgelopen en Sjahriar's interesse is gewekt en hij vraagt haar om de volgende nacht het verhaal af te maken...

Zo gaat het natuurlijk verder en verder en Sheherazade blijft vertellen, 1001 nachten lang. Deze korte inhoud vertelt eigenlijk nog niets over de verhalen zelf, maar vormt wel het kader waar deze raamvertelling op gebaseerd is. Deze techniek om een verhaal te vertellen is een niet zo vaak gebruikte, maar het is ook niet helemaal uniek. Toch is 1001 nacht waarschijnlijk één van de bekendste voorbeelden van een raamvertelling. Het grootste nadeel van zo een raamvertelling is de verwarring die kan optreden als je niet geregeld een stuk in het boek leest. Het is namelijk niet zo dat er maar twee 'verhaal-lagen' zijn, maar er worden soms ook nog verhalen verteld binnen de verhalen van Sheherazade. Om het spoor niet bijster te raken is het dus wel aan te raden om regelmatig deze magische verhalenwereld binnen te gaan.

Magisch is het zeker. Geloofwaardig of niet, daar kan nog wat discussie over ontstaan. De verhalen barsten van de djinns en verplaatsingen in tijd en ruimte die vraagtekens oproepen. Toch is er een consistent, fantastisch, gevoel aanwezig. Elk verhaal bezit ook een eigen les, een eigen moraal, en daar ligt meteen ook het 'nut' van de verhalen. Weiger je de verhalen als nuttig te zien, geen probleem, dat hoeft ook helemaal niet want ze zijn ook meer dan entertainend als je ze op een ontspannen manier leest zonder er een levensles aan over te willen houden.

Een oeroude vertelling, die 1001 nacht, maar toch weet Kader Abdolah er iets verfrissend mee te doen. Tussen de hoofdstukken door vertelt hij de lezer iets over de achtergrond van de verhalen, wijdt hij uit over bepaalde personages, geeft hij informatie over de vertalingen van 1001 nacht in het verleden, en, dit is misschien wel het leukste, hij verbindt 1001 nacht aan zichzelf. Hij vertelt wat zijn motivatie was om dit boek te gaan schrijven en wat de oorspronkelijke tekst voor hem betekent. Al deze intermezzo's geven een enorme meerwaarde en laten het boek nog meer leven.

Hou je van sprookjes, hou je van verhalen, kan je je verbeelding niet genoeg aan het werk zetten? Dan is 1001 nacht absoluut iets voor jou. Het is geschreven in een toegankelijke stijl en Kader Abdolah neemt je steeds verder mee in het doolhof van de verhalen. Het is toetreden tot een ander tijdperk, een andere wereld, en dat voelt goed. Een boek om op je nachtkastje te bewaren en na een eerste lezing af en toe nog eens een verhaal uit te herlezen. De wereld waar Sheherazade haar luisteraars mee naartoe neemt is sprankelend en laat je niet meer los eens je erin ondergedompeld bent.

Recensie: 1001 nacht - Kader Abdolah

1001 nacht

1  2  3  4  5

Misschien is het wel de beroemdste vertelling ter wereld: de door zijn vrouw bedrogen koning Sjahriar slaapt elke avond met een nieuwe maagd en laat haar de volgende ochtend doden, totdat de slimme Sheherazade hem een verhaal vertelt dat zo spannend is dat hij wil weten hoe het verdergaat. Zo blijft zij hem verhalen vertellen, 1001 nachten lang. 1001 nacht speelt al vanaf zijn jeugd een belangrijke rol in het leven van Kader Abdolah. De vertellingen zijn verhalen van de betovering van het woord. Een betovering die Kader Abdolah, wiens boeken in meer dan twintig talen vertaald zijn, als geen ander kent. Speciaal voor de lezers van de Lage Landen vertaalde en bewerkte hij 1001 nacht. Hij heeft het boek bovendien voorzien van uitgebreide inleidingen en commentaar, zodat het ook te lezen is als zijn eigen literaire poëtica.