De goede zaak - Danielle Steel RECENSIE

Recensie: De goede zaak - Danielle Steel

Meredith McKenzie maakt als kind het einde van de Tweede Wereldoorlog mee terwijl haar vader als advocaat vecht tegen de onderdrukking van de nazi's. Met haar vader en grootvader als haar grote voorbeeld groeit ze op tot een zelfstandige vrouw die wil vechten voor De goede zaak. Tegen discriminatie van Joden, zwarten en vrouwen. Maar die strijd gaat niet zonder slag of stoot en ook haar familie trekt zich steeds verder weg van haar opvattingen.

Danielle Steel is reeds jaren een bekende auteur met meer dan 120 romans op haar naam. Met De goede zaak schreef ze een historische roman die het opgroeien van een meisje tot jonge vrouw volgt. Het boek speelt zich deels af tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar ook in de periode daarna wanneer Martin Luther King Jr. vecht tegen het racisme tegen zwarten, John F. Kennedy president wordt en de vreselijke oorlog in Vietnam zich ontwikkelt. De thema's in dit boek zijn best zwaar en Danielle Steel weet deze duidelijk en met voldoende achtergrondinformatie te omschrijven. De goede zaak is een historisch interessant boek en kenmerkt zich daarnaast ook door het sterke vrouwelijke hoofdpersonage Meredith die ontzettend vooruitstrevend was voor de periode waarin het verhaal zich afspeelt.

De goede zaak is mooi geschreven met de vertellende schrijfstijl van Danielle Steel. Al komt het boek in het begin wel even traag op gang en is het nog niet meteen duidelijk waar het naartoe zal gaan. Eens hoofdpersonage Meredith evolueert naar een jonge vrouw die gaat studeren wordt het verhaal echt interessant. Haar strijd wordt mooi beschreven en is vaak ook ontroerend door de vreselijke gebeurtenissen die horen bij deze periode in de geschiedenis. De goede zaak is dan ook echt een boek dat je aangrijpt en niet zomaar onbewogen laat.

Het is duidelijk dat de auteur veel research deed naar de grote onderwerpen in dit boek. Hierdoor krijg je echt het gevoel dat je mee in het verhaal zit. Danielle Steel sleurt de lezer mee in de strijd tegen racisme en voor de rechten van de vrouw. Ze laat zien hoe het er aan toe ging wanneer de Joden en zwarten zwaar onderdrukt werden, en vrouwen geacht werden vroeg te trouwen en ten dienste te staan van hun man. Dit verhaal is prachtig wanneer je wil lezen over de strijd die sterke vrouwen gevoerd hebben voor gelijke rechten en tegen onrecht. Al groeit hoofdpersonage Meredith op in een familie van advocaten en wil ze deze beroepstitel ook zelf nastreven, toch komt er weinig over de advocatuur zelf aan bod. De goede zaak is geen verhaal over rechtbanken. Deze vormen eerder deel van de uitgebreide achtergrond.

Naast Meredith zijn er nog enkele sterke personages die weliswaar minder uitgewerkt worden. Toch slaagt Danielle Steel erin om je te laten meeleven met de persoonlijke verliezen van alle personages omdat je steeds het verdriet beleeft door de ogen van Meredith. Dit maakt het verhaal bijzonder sterk.

De goede zaak is een historische roman over een sterke vrouw die de strijd aangaat tegen racisme en discriminatie. Het is een aangrijpend verhaal dat zich afspeelt in een vreselijke periode waarin oorlogen en onderdrukking overheersen. De goede zaak laat je niet onbewogen.

De goede zaak

1  2  3  4  5

De goede zaak is een prachtige roman over een vrouw die vecht voor waar ze in gelooft. Danielle Steel. Wegdromen met een verhaal dat je raakt.

Meredith McKenzie groeit op in een familie van vooraanstaande juristen in het Manhattan van de jaren zestig. Haar hart gaat uit naar gerechtigheid voor iedereen. Ze stort zich op de meest urgente kwesties van haar tijd – de strijd tegen discriminatie en voor vrouwenrechten –, maar wanneer het geweld haar hechte familie in het hart raakt, kantelt alles waar ze in gelooft.