Verschijningen - Hilda Spruit RECENSIE

Recensie: Verschijningen - Hilda Spruit

Hoofdpersoon van Verschijningen is Merthe. Merthe is paranormaal begaafd en als je tiener bent, kan dat best lastig zijn. Verschijningen is het vervolg op Geestverwanten, de eerste young adultroman van Hilda Spruit. Verschijningen verwijst af en toe naar Geestverwanten, maar je kan het vervolg prima lezen zonder het eerste deel te kennen. Verschijningen maakt absoluut wel nieuwsgierig naar het eerste deel.

Merthe is paranormaal begaafd. In het vorige deel heeft ze geleerd haar gave af te sluiten, te parkeren, maar de blokkades werken niet helemaal. Merthe heeft bijzondere dromen, bijvoorbeeld over een vermist meisje, en ziet 's nachts iemand in haar kamer lopen. Het valt Merthe zwaar en ze gaat naar het medium dat haar eerder ook geholpen heeft. Daar, in Drenthe, krijgt ze steeds meer informatie binnen over het vermiste meisje en raakt via het medium betrokken bij de politie die werkt aan de vermissing.

Verschijningen kent verschillende verhaallijnen, het gaat niet alleen om de vermissing van het meisje of Merthe die leert omgaan met haar gave. Het boek heeft veel interessante en actuele thema's en is daarmee een heel compleet verhaal. Een belangrijk thema van Verschijningen is vriendschap. Aan het begin van het boek ligt Merthe enigszins overhoop met Anouk, een van haar beste vriendinnen, maar gelukkig trekt dat al snel bij en in de loop van het verhaal blijken de meisjes elkaar nog hard nodig te hebben.

Verschijningen gaat ook over acceptatie en tolerantie. Een paranormale gave is niet alledaags en zeker onder pubers kan dat lacherige reacties oproepen, onderlinge wrevel en wellicht soms pestgedrag. De verhaallijn naar het verleden, naar de Tweede Wereldoorlog is in dat kader mooi gekozen. Tegelijk is dit een verhaallijn die inhoudelijk inwisselbaar voelt. Het gaat vooral om de bevestiging van de paranormale gave van Merthe en laat zien dat het geen toeval is dat ze dingen voelt en ziet over het vermiste meisje. De Tweede Wereldoorlog heeft alleen nog zoveel lading, dat je misschien (ten onrechte) meer verwacht van een dergelijke verwijzing.

Recensie: Verschijningen - Hilda Spruit

Verschijningen

1  2  3  4  5

Een spirituele coming of age over jezelf ontdekken en openstaan voor anderen. Het los te lezen vervolg op Geestverwanten, bekroond met de Jonge Jury Debuutprijs. Voor Young Adults.
    Merthe is paranormaal begaafd. Wanneer dat meer als een vloek begint te voelen dan als een zegen, zoekt ze een ervaren medium op. Maar juist daar laat de foto van een vermist meisje Merthes speciale gave pas echt losbarsten, zodat ze niet anders kan dan luisteren naar haar zesde zintuig. Geleid door de verschijningen die haar vanaf dan niet meer loslaten, stappen zij en haar hartsvriendinnen een gevaarlijk avontuur tegemoet. Zal het hen lukken om het meisje terug te vinden?