Helsinki - Nathalie Pagie RECENSIE

Recensie: Helsinki - Nathalie Pagie

Helsinki wordt al een aantal jaren geplaagd door een moord in oktober. Hoofdcommissaris Tov Turunen vermoedt dat er een verband is tussen deze moorden, maar is dat wel zo? Zijn team wordt versterkt door Talinn, die in oktober naar de hoofdstad van Finland komt. Op dat moment is er weer een nieuwe moord gepleegd en Talinn wordt op dat onderzoek gezet. Maar ze is niet zomaar naar Helsinki gekomen, ze is er ook om antwoorden te vinden over wat er acht jaar geleden met haar zus Reval gebeurd is, die sindsdien vermist is.

In het eerste hoofdstuk van Helsinki verhuist Talinn, die oorspronkelijk uit Estland komt, van Parijs naar Helsinki. Hierdoor word je meteen het verhaal in gezogen en wil je verder lezen om erachter te komen wat er acht jaar geleden gebeurd is en hoe Talinn is omgegaan met de vermissing van haar zus.

Helsinki van Nathalie Pagie is vanuit meerdere perspectieven geschreven. Zo krijg je als lezer een beeld van hoe de verschillende personages dingen ervaren en kom je erachter dat elk personage zo zijn eigen geheim heeft. De hoofdcommissaris Turunen wordt niet geloofd dat er een verband is tussen de moorden, deze frustratie komt duidelijk naar voren in de hoofdstukken die geschreven zijn vanuit zijn perspectief. Ook het onrecht dat hij voelt doordat dingen van hogerhand geregeld en bepaald worden waar hij het niet mee eens is, krijg je mee als lezer. Tununen komt over als een sympathiek personage, in tegenstelling tot de burgemeester van Helsinki. Zij probeert de dingen naar haar eigen hand te zetten, wat regelmatig irritaties oplevert.

De meeste hoofdstukken zijn geschreven vanuit het perspectief van Talinn. In het begin wordt ze op pad gestuurd met 2 rechercheurs die allebei een agressieve manier van werken hebben. Hier heeft Talinn moeite mee, maar al snel gaat ze haar eigen weg. Ze sluit vriendschap met een collega die in het archief werkt en zij helpt Talinn bij het onderzoek naar de vermissing van haar zus. Door de vermissing acht jaar geleden is Talinn prikkelbaar geworden en heeft ze een kort lontje, deels begrijpelijk, maar soms ook iets om je aan te ergeren.

Er zijn ook een paar hoofdstukken vanuit de dader, deze maken het verhaal interessant en zorgen ervoor dat je als lezer meer weet dan de politie. Deze hoofdstukken zijn geschreven in briefvorm en het is een hele tijd niet duidelijk aan wie die geschreven zijn. Ik had wel een paar vermoedens, maar die bleken tegen het einde gelukkig niet zo te zijn.

Nathalie Pagie schrijft in korte hoofdstukken en de verschillende perspectieven wisselen af, waardoor het boek vlot leest. Ook laat Nathalie Pagie niets aan je verbeelding over, de gruwelijkheden worden gedetailleerd omschreven. Een minpunt was dat door het boek heen meerdere personages geïntroduceerd worden, maar dat het niet altijd meteen duidelijk is wat de rol van het personage in het verhaal is. Dit wordt pas verderop in het hoofdstuk duidelijk. In het begin is dit verwarrend en krijg je het gevoel dat je iets gemist hebt. Maar dit gebeurt vaker waardoor je de keer erna weet dat je door moet lezen om het duidelijk te krijgen.

Helsinki is een thriller die moeilijk weg te leggen is, je wil weten wat er gebeurd is! De personages laten je niet meer los, de gruwelijkheden blijven op je netvlies staan en het einde is verrassend en spannend.

Recensie: Helsinki - Nathalie Pagie

Helsinki

1  2  3  4  5

Tweevoudig winnaar van de ThrillZone Award voor Beste Nederlandstalige Thriller

Elk jaar in oktober gebeurt het opnieuw. Als de dagen korter worden en de inwoners de warme veiligheid van hun huizen opzoeken, wordt ergens in de stad een lichaam gevonden – vermoord en gruwelijk verminkt. Politie en justitie houden de zaak stil, zij vrezen imagoschade voor Helsinki, juist nu steeds meer toeristen de weg naar de Finse hoofdstad weten te vinden.

Rechercheur Talinn Ilves mijdt de stad sinds haar tweelingzus Reval er jaren geleden is verdwenen. Maar waar ze ook heen gaat, het verlies van Reval volgt haar overal. Na acht jaar besluit Talinn terug te keren naar haar geboortestad en een laatste poging te wagen om uit te vinden wat er met haar zusje is gebeurd. Haar timing had niet slechter kunnen zijn. Want als de nachten langer worden en de herfstkou in je botten kruipt, betekent dat maar één ding. Het is bijna oktober.