Winterwater - Susanne Jansson RECENSIE

Recensie: Winterwater - Susanne Jansson

Martin woont samen met zijn vrouw Alexandra en twee jonge kinderen in het zomerhuis van zijn ouders. Tijdens een weekend alleen met zijn zoon Adam, verliest Martin hem uit het oog wanneer hij een telefoontje krijgt. Als hij buiten komt is zijn zoon nergens meer te bekennen. Omdat het emmertje en de schoen van zijn zoon in het water gevonden worden, denkt de politie dat Adam verdronken is en sluit zij het onderzoek. Martin raakt in een bodemloze put maar Maya probeert hem te helpen en samen doen zij een verassende ontdekking. Martin krijgt hoop en verdiept zich in de geschiedenis en de zee in de hoop erachter te komen wat er met zijn zoon is gebeurd.

Het verhaal van Winterwater, geschreven door Susanne Jansson, is een verrassend verhaal. Vrij in het begin is al duidelijk dat Adam, de zoon van Martin, verdwijnt. Daarna is het leven zwaar voor de ouders van Adam. Ondanks dit spannende begin, ontbreekt de spanning in de rest van het verhaal. Pas tegen het eind is er een wending waardoor het verhaal wat spannender wordt.

Winterwater is fijn geschreven waardoor het gemakkelijk weg leest. Verder is het verhaal heel erg beeldend geschreven. Het verhaal is geschreven vanuit twee perspectieven, die van Adam en die van Maya. Het is fijn om twee perspectieven te hebben zodat je het verhaal en de gebeurtenissen op afstand kunt zien. Maar dit zorgt er wel voor dat je minder makkelijk een band met beide personages opbouwt. Zeker met Martin is het moeilijker om je in hem in te leven doordat hij zo verward is door de vermissing van zijn zoon.

Zoals eerder genoemd is het einde van Winterwater onverwacht waardoor het verhaal weer wat spannender wordt. Hier is heel goed gebruik gemaakt van verschillende perspectieven in het verhaal om meer spanning te creëren. Tegen het einde komt er dan ook een derde perspectief bij waaruit een deel van het verhaal verteld wordt.

Winterwater, geschreven door Susanne Jansson, is een verrassend boek om te lezen maar helaas mist het verhaal wel wat spanning. Het verhaal is beeldend geschreven vanuit het perspectief van meerdere personages. Het einde van het boek is onverwacht waardoor het verhaal wat spannender is. Helaas past het verhaal dus niet helemaal in het genre van een thriller, maar is het wel een leuk boek om te lezen.

Recensie: Winterwater - Susanne Jansson

Winterwater

1  2  3  4  5

Op steeds dezelfde dag in januari verdwijnt een jong kind in de golven.

Welk gruwelijk geheim verbergt het water?

Martin, zijn vrouw Alexandra en hun twee jonge kinderen zijn net verhuisd naar het oude zomerhuis van de familie, op een afgelegen eiland voor de kust van Zweden. Als Martin daar zijn driejarige zoon Adam een paar minuten uit het oog verliest om de telefoon op te nemen, is het jongetje verdwenen. Hij vindt alleen nog het rode emmertje waarmee Adam speelde, dobberend in de zee.

De politie concludeert dat Adam is verdronken en sluit het onderzoek. Martin belandt in een diepe depressie en zondert zich steeds verder af van zijn gezin, verteerd door schuld. Dan vindt hij op de zolder van het huis een mysterieus logboek waarin melding wordt gemaakt van andere kinderen die in het huis woonden en hun dood vonden in de zee. Allemaal op dezelfde dag in januari, maar met tientallen jaren ertussen. Martins hoop dat Adam nog leeft wordt aangewakkerd en hij gaat op zoek in de kleine, afgezonderde gemeenschap.