De naam van mijn vader - Rindert Kromhout RECENSIE

Recensie: De naam van mijn vader - Rindert Kromhout

Rindert Kromhout is een bekend kinderboekenschrijver van inmiddels al meer dan 100 kinder- en prentenboeken. Al vele prijzen heeft hij in ontvangst genomen, waaronder de Zilveren Griffel. Zijn boeken zijn al in 14 talen verschenen.

In De naam van mijn vader neemt hij je mee op reis naar de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Vanuit de ogen van Klaus Mann blik je terug op die vreselijke tijd. Het boek is het slotdeel van een trilogie met Klaus Mann in de hoofdrol. De voorgaande boeken zijn: Een Mann (deel 1) en En ik was zijn held (deel 2). Het deel is los te lezen. Waar het tweede deel eindigde in 1933, kom je in De naam van mijn vader het verdere verhaal van Klaus Mann te weten. In dit deel reist Klaus als journalist door Europa, het verhaal start in Rome 1945, wanneer er net een eind is gekomen aan de oorlog. Klaus vraagt zich af hoe de oorlog alles heeft veranderd en gaat op zoek naar antwoorden. Hoe heeft het hem zelf verandert en wat zal hij aantreffen als hij op zoek gaat naar zijn eigen verleden?

De naam van mijn vader is geschreven in een gemakkelijke schrijfstijl. In korte zinnetjes, met niet al te lastige woorden vertelt hij het verhaal van Klaus Mann. Je merkt dat Rindert Kromhout veel geschreven heeft voor kinderen. Zo is De naam van mijn vader ook bedoeld voor 15 - 25 jaar. Maar toch is het ook echt als literatuur te lezen en valt het bijzondere verhaal zeker ook bij volwassenen in de smaak.

Het verhaal van oorlogsverslaggever Klaus Mann, sergeant in dienst van het Amerikaanse leger, start in Rome 1945. Beeldend vertelt Rindert Kromhout het verhaal van de Tweede Wereldoorlog door zijn ogen en hoe de oorlog deze stad heeft achtergelaten. Zijn vertelwijze is prachtig, waardoor je zijn wereld aan jouw eigen ogen voorbij ziet gaan. Hij start zijn zoektocht naar het verleden, waar hij zo naar smacht: de tijd voor de oorlog. Maar is die wereld er nog wel?

Rindert Kromhout laat zien hoe het voelt om je niet meer thuis te voelen in je eigen land en de plaatsen waar je je voorheen wel thuis voelde. Daarmee snijdt hij ook het actuele thema van de vluchtelingenproblematiek aan, ook zij die gevlucht hebben die zich nergens meer bij horen voelen. Dit gevoel brengt hij over door zijn prachtige, beeldende schrijfstijl goed naar voren. Dat het verhaal verteld wordt vanuit Klaus maakt het dat het gevoel sterk naar voren komt en wordt je meegesleept in zijn geschiedenis, waardoor je De naam van mijn vader in een - veel te snel - tempo uit leest.

Lees deze prachtige, haast magische, verbeelding van de zoektocht van Klaus naar zijn eigen verleden, zijn eigen identiteit en hoe hij hiermee worstelt. De verbeelding die Rindert Kromhout in zijn schrijfstijl toepast is meesterlijk en met zijn eenvoudige schrijfstijl is dit een prachtboek geworden voor iedereen die meegesleept wil worden in vertwijfeling en in ons eigen verleden van de Tweede Wereldoorlog.

De naam van mijn vader

1  2  3  4  5

'Ik wil weten of er nog iets van het verleden over is. Van mijn verleden.'

1945. Klaus Mann reist als journalist door het naoorlogse Europa voor het eerst in jaren terug naar zijn geboorteland Duitsland. Hoe zal hij zijn thuisland en landgenoten aantreffen? Wat is er allemaal veranderd door de oorlog? En hoe is hijzelf veranderd door alles wat hij heeft meegemaakt?