Mijn berichtje aan jou - Luanne Rice RECENSIE

Recensie: Mijn berichtje aan jou - Luanne Rice

Tess en Evi zijn zussen en beste vriendinnen. Ze doen alles samen en ondanks hun verschillen, zijn ze gek op elkaar. Wanneer Tess een auto-ongeluk krijgt doordat ze op een appje van haar zusje wil reageren, verandert alles voor de twee tieners. Het leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Lukt het hen om er toch het beste van te maken?

Mijn berichtje aan jou is een young adult boek van Luanne Rice. Het verhaal gaat over twee zussen die elkaar door en door kennen en accepteren. Wat heel sterk is aan dit boek is de band die de zussen hebben. Meerdere malen lees je vanuit het perspectief van één van de zussen dat het voor buitenstaanders onmogelijk is hun band te begrijpen. Waarschijnlijk moet je zelf een zus hebben die tevens je beste vriendin is om compleet te begrijpen hoe ze zich voelen, anders is dit niet uit te leggen. De band is heel speciaal en hartverwarmend beschreven. Dit betekent heus niet dat Tess en Evi nooit ruzie hebben of elkaar altijd geweldig vinden, maar dat is nu eenmaal hoe het gaat met familie. Juist de momenten dat er frictie tussen de twee is, maakt dat ze later nog dichter naar elkaar toe groeien. Luanne Rice weet de zussenband op een treffende manier te beschrijven.

"We begrepen elkaar zoals niemand anders dat kon. Ze vond het niet erg dat ik soms jaloers op haar was, en ik vond het meestal niet erg dat onze ouders zo trots op haar waren. Ik was zelf ook trots op haar." - pagina 71

Mijn berichtje aan jou is afwisselend geschreven vanuit het perspectief van Evi en Tess. Beide komen in ieder hoofdstuk aan bod. Ondanks dat Tess in het ziekenhuis terecht komt met een vrij onbekende kwaal (die ervoor zorgt dat ze verlamd is maar wel bewust van haar omgeving) voelt Evi aan dat haar zus haar kan horen. De Engelse titel voor het boek, The Secret Language of Sisters, voelt daardoor ook toepasselijker dan de Nederlandstalige benaming. 'De geheime taal van zussen' is een vertaling die zowel klopt als de lading dekt, dus dit had wellicht beter geweest. Mijn berichtje aan jou lijkt vooral te slaan op het bericht wat Evi aan Tess stuurde, terwijl The Secret Language of Sisters op twee manieren betekenis voor het verhaal heeft.

Na enige research naar het onderwerp kwam ik erachter dat het locked-in syndroom echt bestaat. Dit is de staat waarin Tess na het ongeluk verkeerd: ze kan zich niet bewegen en kan niet praten, maar is wel wakker en zich bewust van wat er om haar heen gebeurd. Dit syndroom bestaat echt en als je hier iets over opzoekt, kom je erachter dat Tess de klassieke variant heeft: ze kan namelijk wel haar oog op en neer bewegen. Op die manier kan ze communiceren met haar omgeving. Hier wordt door artsen op in gespeeld op verschillende manieren. Of dit in werkelijkheid allemaal kan, weet ik niet, maar met de huidige technologie zou het niet onmogelijk zijn. Wellicht dat niet alle details honderd procent kloppen, maar het lijkt erop dat de research van Luanne Rice over het locked-in syndroom in grote lijnen klopt.

Naast het feit dat er in Mijn berichtje aan jou op een heftige manier aandacht wordt geschonken aan mobiel gebruik tijdens het rijden, is de strekking duidelijk: het is levensgevaarlijk! Deze waarschuwing krijgen jongeren vaak te horen, maar dit boek laat duidelijk zien dat je hele leven erdoor kan veranderen op een verschrikkelijke manier. Luanne Rice heeft een treffend en emotioneel verhaal geschreven, wat voor zowel tieners als volwassenen goed te lezen is.

Mijn berichtje aan jou

1  2  3  4  5

Iedereen weet dat je niet moet appen terwijl je achter het stuur zit. Maar mijn zusje wacht op me. Mijn duim vliegt over het scherm en ik druk op SEND. Dan kijk ik op en schreeuw.

Tess krijgt een ernstig auto-ongeluk wanneer ze tijdens het rijden een appje van haar zusje beantwoordt. Iedereen denkt dat ze in coma ligt, maar ze heeft het locked-in syndroom: ze kan alles om zich heen zien en horen maar niemand heeft het in de gaten. Behalve misschien Evie, haar zus en beste vriendin?