Indisch requiem - Tomas Ross RECENSIE

Recensie: Indisch requiem - Tomas Ross

Het is december 1949 als de militair Raymond Westerling (de beul van Celebes) plannen maakt om Indië alsnog te behouden. Op dat moment is net de Tweede Wereldoorlog voorbij en wordt de wereld weer opnieuw opgebouwd. Een jaar later ontkomen we er niet aan: Soekarno opent de aanval op het net verworven Republiek der Zuid-Molukken. Als je bekend bent met de boeken van Ross, zul je het personage Arnie Springer kennen. Hij gaat op onderzoek uit na een tip van de Inlichtingendienst en belandt in de wereld van het politieke spel. Onverwachts komt hij in contact met een jonge Soedanese vrouw en dit lijkt de basis voor een mooie en bijzondere samenwerking in een afschuwelijke wereld die vol is met machtsspelletjes.

Tomas Ross staat bekend om zijn vage scheidingslijn tussen fictie en non-fictie. Dit is typisch een kenmerk wat je ook vindt in Indisch requiem. Waarheid en verzinsel lopen in elkaar over, waardoor het lastig te plaatsen is wat nu daadwerkelijk gebeurd is. Achter in het boek staan de feitelijke gebeurtenissen van deze tijd, waardoor je toch een goed beeld krijgt wat er 'waar' is na het lezen van Indisch requiem.

Het boek start met een Dramatis personae, hier vind je uitgelegd wie welk personage is. Tijdens het lezen komt dit goed van pas, want het is nu eenmaal een lastig verhaal, wat wat intellect van je vraagt. In het 743 pagina tellende boek moet je dus iedere pagina gefocust zijn om zo de aandacht niet kwijt te raken.

De verweving van fictie en non-fictie heeft zijn charme, want zo volg je Arnie Springer van New York naar Indië. Zijn vertelstijl wordt afgewisseld tussen dialogen en een vertellende stijl met veel details. Gemakkelijk is het niet om het verhaal te volgen, het vraagt enige concentratie van jou als lezer, maar de feiten die in Indisch requiem verstopt zitten, brengen je geheel terug naar deze tijd. Tomas Ross is een kunstenaar om je mee te nemen naar het jaar 1949 en als lezer waan je je geheel in deze tijd waarin de oorlog net voorbij is en de opstand van Indië al aan de deur staat te kloppen.

Indisch requiem is dus een prachtig verhaal gebaseerd op feiten. Zo neemt Tomas Ross je mee naar die vroeger en geeft je een personage die je mogelijk al kent uit zijn andere boeken. Arnie Springer laat je beleven wat er is gebeurd in die tijd en heeft zelf een heldhaftige bijdrage. Houd je van een blik in deze tijd van de geschiedenis, waarvan je ook nog het een en ander opsteekt, lees dan Indisch requiem en dompel je onder in politieke en machtsspelletjes, spionage en het Koningshuis. Dit alles meesterlijk verpakt in een prachtverhaal waarin het hoofdpersonage een bijzondere vriendschap aangaat.

Recensie: Indisch requiem - Tomas Ross

Indisch Requiem

1  2  3  4  5

December 1949. Terwijl koningin Juliana de soevereiniteitsoverdracht van Nederlands-Indië ondertekent, beraamt militair Raymond Westerling, bijgenaamd De beul van Celebes, plannen om Indië alsnog te behouden. Speerpunt zijn de Zuid-Molukken, waar de weerstand tegen de dominantie van Soekarno het hevigst is.

Als in november 1950 Soekarno de aanval opent op de kersverse Republiek der Zuid-Molukken krijgt Arnie Springer een bericht van de Buitenlandse Inlichtingendienst bid. Bij een ongeluk in Schotland is zijn Indische jeugdvriend Ferry omgekomen. Volgens de bid gaf Ferry
    zich voor Arnie uit in een poging om contact te leggen met een jonge Soendanese vrouw. Wanneer Arnie haar in Edinburgh ontmoet, blijkt dat de vrouw een boodschap voor hem heeft van een Indonesische handlanger van Westerling die opgesloten zit in de beruchte Glodok-gevangenis in Jakarta. Arnie en de jonge vrouw reizen naar Java om op zoek te gaan naar een geheime bandopname met cruciale informatie voor de Nederlandse regering. Hun zoektocht leidt tot een onverwachte ontmoeting met Erik Hazelhoff Roelfzema op het eiland Ceram in de Zuid-Molukken – een slangenkuil van intriges waarin de Amerikaanse en Russische inlichtingendiensten een smerig dubbelspel spelen.