Onder de linde - Greetje van den Berg RECENSIE

Recensie: Onder de linde - Greetje van den Berg

Gemma en Ruud hebben een groot gezin met wel tien kinderen en Gemma geniet van de gezellige drukte in hun familiehuis met de grote lindeboom in de tuin. Maar dan wordt Gemma ziek. Een diagnose is er niet en de huisarts denkt dat het psychisch is. En dat is niet het enige probleem waar het gezin mee te maken krijgt…

Onder de linde van Greetje van den Berg is een heerlijk boek dat direct prettig weg leest. De sfeer en setting brengen een extra dimensie in het verhaal. Zo voel je bij een dreigende onweerstorm direct dat er problemen aan de horizon dreigen. De gezelligheid in huize Linde sprankelt van het papier, maar dit veranderd langzaam naarmate Gemma ziek wordt en de problemen zich opstapelen. Zo loopt het niet goed in de bakkerij van Ruud, date oudste dochter Célina een tien jaar oudere man en krijgt zoon Sem verkeerde vrienden. Het doet een beetje denken aan een kaartenhuis dat instort nadat één van de steunende kaarten omvalt.

Greetje van den Berg geeft de lezer de kans om meerdere personages goed te leren kennen door middel van wisselende perspectieven, waarbij zowel Gemma en haar man Ruud, als een aantal van hun kinderen aan het woord komen. Hierdoor krijg je als lezer van dichtbij mee waar de personages mee worstelen en hoe de situatie iedereen beïnvloed. Dit maakt het makkelijk om met hen mee te voelen. De personages zijn dan ook goed uitgewerkt. Ze voelen echt aan en komen geloofwaardig over. Bovendien is de familiedynamiek interessant.

Het einde van Onder de linde sluit de verhaallijnen niet af, maar zet wel een stap in de richting en laat de lezer daarmee met een positief gevoel achter. Het houdt je ook nieuwsgierig naar hoe en wat er verder gaat gebeuren, wat handig is. Er komt namelijk een vervolg op Onder de linde.

Al met al is Onder de linde een heerlijke familieroman! Het boek leest vlot weg en de personages komen realistisch over, waardoor je makkelijk met hen mee voelt. Het einde rondt de verhaallijnen niet af, maar maakt benieuwd naar het vervolg. Ik geef Onder de linde van Greetje van den berg 4 hartjes.

Onder de linde

1  2  3  4  5

Wat als er geen oplossing is?

'Onder de linde' van Greetje van den Berg gaat over Gemma, die samen met haar man Ruud tien kinderen heeft. Ze wonen in een groot, oud huis dat ooit van zijn ouders was, Onder de Linde – een verwijzing naar de grote lindeboom in de tuin. Gemma is een onvermoeibare moeder en in het grote familiehuis is altijd iedereen welkom. Haar standpunt is dat elk probleem er is om opgelost te worden. Maar als ze dan ziek wordt en er geen diagnose kan worden gesteld, begint ze aan haar eigen overtuiging te twijfelen. Ruud denkt dat het misschien psychisch is en dat zorgt voor een verwijdering tussen hen beiden. Bovendien ziet Gemma met lede ogen aan dat Ruud wel erg goed overweg kan met de nieuwe hulp in zijn bakkerij. In Huize Onder de Linde is de normaal zo vanzelfsprekende gezelligheid ver te zoeken, en dan lijkt het er ook nog op dat de lindeboom ziek is en moet worden omgehakt. Greetje van den Berg schrijft in 'Onder de linde' met veel gevoel en inlevingsvermogen over tanend vertrouwen, maar ook over hoop en toekomst.