Tong - Marly van Otterloo RECENSIE

Recensie: Tong - Marly van Otterloo

Op een dag sterft de moeder van Fee door een noodlottig ongeval op een roltrap. Fee is enig kind en kent haar vader niet en moet alles alleen regelen: de begrafenis en het leegmaken van het huis van haar moeder. Moeder Ara had geen tong en heeft altijd gezegd dat zij deze heeft verloren door een tumor. Na haar dood blijkt dit gelogen en gaat Fee op zoek naar de waarheid. Hoe zag het leven van haar moeder er echt uit en hoe is zij werkelijk haar tong verloren? Een interessante zoektocht start.

Tong is een boeiende roman van auteur Marly van Otterloo. Zij werkte als trainer/consultant en creatief therapeut. Marly van Otterloo heeft veel kinderboeken geschreven, schreef scenario's voor onder andere Flikken Maastricht en in 2009 verscheen de roman Leuke mannen zijn getrouwd. Tong is haar nieuwe roman over een bijzondere moeder-dochterrelatie.

Hoofdpersonage in deze roman is Fee, een jonge vrouw, die menig klant weet te verrassen als knappe tegeltjeszetter. Ze is als enige dochter opgevoed door haar moeder en heeft haar vader nooit gekend. Dat haar moeder niet kon spreken en haar vader buiten beeld was heeft grote invloed gehad op het leven van Fee. Communicatie verliep via gebaren en briefjes, maar was hierdoor anders en daarnaast ontweek Ara graag moeilijke gesprekken en onderwerpen. Fee heeft zich door haar jeugd ontwikkelt tot een erg zelfstandige en gesloten vrouw, wat niet altijd makkelijk is voor haar vriend en vriendinnen die ze moeilijk haar gevoelens laat blijken. Ondanks haar bijzondere jeugd en geslotenheid heeft Marly van Otterloo van Fee een herkenbaar personage weten te maken, waardoor het verhaal aantrekkelijk is om te lezen.

Het boek draait om de zoektocht van Fee naar het verleden van haar moeder. Door de zoektocht naar het verleden van haar moeder, leert Fee meer over haar moeder, maar ook over zichzelf en haar relatie met haar vriend Zaïr. Naast de moeder-dochterrelatie tussen Ara en Fee speelt zo ook de liefde tussen Fee en Zaïr een belangrijke rol in dit boek.

Het geheim van moeder Ara maakt je als lezer heel nieuwsgierig en zorgt voor een meeslepend verhaal. Het boek is geschreven in beknopte toegankelijke zinnen en opgebouwd in korte hoofdstukken waardoor Tong snel leest. Daarnaast bevat het verhaal humor, wat het heerlijk maakt om dit boek te lezen.

Recensie: Tong - Marly van Otterloo

Tong

1  2  3  4  5

Originele roman waarin een dochter de geheimen van haar tongloze moeder ontrafelt ***** Wanneer de 27-jarige Fee na de plotselinge dood van haar moeder ontdekt dat die altijd heeft gelogen over de oorzaak van het verlies van haar tong, wil ze de waarheid boven water. Wat gaat er schuil achter haar moeders geheim en is er nog meer niet waar? TONG is een intrigerende, strak gecomponeerde pageturner over een complexe moeder-dochter-relatie.