Solovlucht - Aloka Liefrink RECENSIE

Recensie: Solovlucht - Aloka Liefrink

De geadopteerde Savarana komt terecht in een adoptiegezin in België. Helaas is dit niet het voorbeeldige gezin waarop ze gehoopt had. Wanneer haar ouders uit elkaar gaan moet Savarana kiezen bij wie ze wil wonen. Wanneer haar vader een nieuwe relatie heeft ervaart Savarana ook hier manipulatie en dwang, en heeft ze nog maar weinig zeggenschap over haar eigen leven. Dan ontmoet ze Roel en voelt ze de vrijheid waar ze naar verlangt. Ze wordt mentaal en fysiek mishandeld en wanneer ze de moed bij elkaar geraapt heeft, kiest ze voor zichzelf. Savarana krijgt haar leven met hulp van haar vrienden op de rit en voelt zich goed. Dan ontmoet ze Gunter. Is hij dan de man die haar geeft wat ze nodig heeft?

Solovlucht is een thriller die je vanaf het eerste moment in zijn greep heeft. Aloka Liefrink heeft ervoor gezorgd dat je meteen in het verhaal zit, een proloog zo goed neer te zetten dat je echt meer wil weten.

De hoofdpersoon Savarana komt uit Zuid-India en wordt geadopteerd door een Vlaams adoptie gezin. Ook haar broer Jafar is geadopteerd en woont bij hen. Uitgebreid beschrijft Aloka Liefrink hoe het er aan toe gaat in dit gezin. Mishandeling, drankmisbruik en verwaarlozing is waar Savarana mee te maken krijgt. Wanneer haar ouders gaan scheiden kiest ze ervoor bij hun vader te gaan wonen. Even voelt Savarana zich daar goed, maar wanneer haar vader een nieuwe partner krijgt moet ze echt even wennen. Isabella is manipulatief en maakt de dienst uit. Wanneer haar vader sterft blijft Savarana alleen over met Isabella. Isabella benauwd haar en wanneer ze Roel tegen komt voelt ze een stukje vrijheid.

Ook haar leven met Roel wordt goed beschreven. De schrijfstijl van Liefrink zorgt er voor dat je je deel voelt van het verhaal. Je zit er echt midden in. Situaties worden letterlijk omschreven en je voelt de worsteling van Savarana die zich alleen maar geliefd wil voelen. Maar de liefde is niet geheel wederzijds, Roel is dwingend, jaloers en gewelddadig. Na een ruzie waar Roel haar wederom flink mishandeld heeft kiest ze er voor om uit de relatie te stappen.

Op dat moment geeft Solovlucht je even een adempauze. Het lijkt redelijk goed te gaan met Savarana en ze lijkt haar leven op de rit te hebben. Dan ontmoet ze tijdens een vakantie Gunter. Een galante man, die zeer attent is. Zijn karakter voelt goed, maar al gauw steekt jaloezie de kop op en is Gunter niet de man wie ze dacht dat hij was. Wederom voelt Savarana zich gevangen.

De manier van schrijven zorgt er voor dat je de onmacht van Savarana kan voelen. Hoeveel kan iemand meemaken, ze wil alleen maar dat mensen van haar houden. Omdat het grootste deel van het verhaal is geschreven in de ik-persoon voelt het verhaal heel eigen. De hoofdstukken lezen erg vlot en er zit veel tempo in het verhaal. Soms zorgt dat er wel voor dat sommige stukken heel snel gaan en dat het dan voelt alsof er een gedeelte ontbreekt, maar dat maakt het boek niet minder sterk. Solovlucht is echt een pakkend en indringend boek, zoals je al kan lezen op de achterflap.

Solovlucht snijdt verschillende thema's aan, zoals intrafamiliaal geweld, fysieke en geestelijke mishandeling, drankmisbruik, manipulatie en vreemdgaan. De onzekerheid van Savarana lijkt vanzelfsprekend, de ultieme droom om van gehouden te worden. Aan het eind van het boek beschrijft Aloka Liefrink waarom ze tot deze thema's is gekomen.

Solovlucht is een boek wat je niet meer neerlegt wanneer je eenmaal bent begonnen. Het neemt je mee in het leven van Avarana en je kan alleen maar hopen dat het goed zal aflopen.

Solovlucht grijpt je bij de keel en laat je niet meer los tot de laatste bladzijde.

Recensie: Solovlucht - Aloka Liefrink

Solovlucht

1  2  3  4  5

Savarana Termeer heeft een zwaar adoptieverleden achter de rug, wat haar erg kwetsbaar maakt. Wanneer ze na mishandeling door haar vriend voor dood geslagen wordt achtergelaten, spoken de fatale keuzes die haar op dit punt brachten, door haar hoofd.

Voor ze haar huidige vriend Gunter ontmoette, was ze gelukkig en succesvol, na een leven vol geweld. Haar laatste partnerkeuze lijkt haar nu fataal te worden.

Kan ze het tij nog doen keren, of is het al te laat?